باید تنوع و تکثر در دانشگاه را به رسمیت بشناسیم

 دکتر سید ضیاء هاشمی در نشست با جمعی از مسئولین و تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه جامعه نیاز دارد به بالندگی فرهنگی برسد، اظهار کرد: فرهنگ یک امر تزیینی نیست و یک ضرورت اجتماعی است و باید برای توسعه و بالندگی فرهنگی جامعه تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه محور فرهنگ "اشتراکات" است و فرهنگ وجه ممیزه ما از جوامع بیرونی است، گفت: فرهنگ باید ما را به هم وصل کند، نه اینکه موجب فصل ما شود.

وی با بیان اینکه تنش آفرینی را امری فرهنگی نمی‌دانم، گفت: پذیرفتنی نیست که دغدغه‌داران فرهنگی علم‌داران تقابل و تخاصم و تخریب باشند.

هاشمی دانشگاه و دانشگاهیان را جزو نهادهای مرجع و الگو در جامعه دانست و گفت: دانشگاه نمی‌تواند نسبت به بیرون بی توجه باشد. دانشگاه اگر با جامعه پیوند نداشته باشد نمی‌تواند ادامه حیات بدهد. به واقع دانشگاه باید در حوزه‌های مختلف خلاء ها و کاستی‌ها را پیدا کرده و جوابگوی نیازهای جامعه باشد تا جامعه بتواند به دانشگاه اتکاء کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: دانشگاه هم وظیفه دارد دانشجویان را برای ورود به جامعه آماده کند و هم وظیفه دارد الگوهای سازنده به جامعه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه امروزه دانشگاه رقبایی را در حوزه‌های مختلف فرهنگی و علمی در بیرون از دانشگاه دارد، اظهار کرد: دانشگاه باید واقعیات جامعه را رصد کند و توانمندیهای دانشگاه را به نیازهای جامعه پیوند بزند.وی افزود: اگر جلوی این تنوع و بروز سلایق مختلف در دانشگاه گرفته شود و اجازه ندهیم گروه های مختلف حرفشان را بزنند و نقد کنند، این گفت و گو پر هزینه خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه فصل الخطاب ما باید قانون باشد، گفت: در چارچوب قانون باید باز برخورد کنیم تا بالندگی و پویایی فرهنگی در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه فضای تشکل‌های دانشجویی نباید یک طرفه باشد و لازم است این فضا متنوع باشد، گفت: هیچ تشکلی نباید شاخه دانشجویی یک جریان سیاسی باشد. البته علایق و دغدغه یک تشکل دانشجویی ممکن است به یک جریان سیاسی نزدیک‌تر باشد که این هیچ اشکالی ندارد.

هاشمی با بیان اینکه باید زمینه مشارکت حداکثری دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی را فراهم کنیم، گفت: هر تشکلی که خواهان شکل گرفتن و فعالیت است باید در چارچوب قانون تشکیل شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه به موضوع حجاب اشاره کرد و گفت: حجاب از آموزه‌های دینی ما و یک هنجار اجتماعی است. حجاب باید در باورهای ما شکل بگیرد و باید این را ترویج دهیم که حجاب یک آموزه دینی است و باید به آن اعتقاد داشته باشیم و اگر هم فردی به حجاب اعتقاد ندارد، به حرمت قانون و دیگران باید به آن پایبند باشد. البته باید با مصادیق بارز و حاد بدحجابی برخورد شود.

هاشمی افزود: معتقدم با روش های محسوس و نامحسوس حجاب ترویج نمی‌شود، کمااینکه در دولت‌های مختلف وضعیت حجاب ما رو به ضعف داشته است. معتقدم در این حوزه اگر نگاه درستی شود جامعه مواجهه خوبی خواهد داشت.

وی ادامه داد: البته حجاب تنها یکی از دغدغه‌های ماست و همانگونه که بی حجابی یک منکر است، دروغ، حق کشی و .. هم منکر است. نمی‌شود بخش‌هایی از آموزه‌های دینی و هنجارهای اجتماعی را جدی بگیریم و بخش‌های دیگر را نادیده بگیریم.

هاشمی افزود: در حوزه‌های مختلف باید متعادل برخورد کنیم تا مخاطب به ما اعتماد کند.وی به تدوین آیین نامه کنسرت نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این آیین نامه در شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها تدوین و ابلاغ شده که کار درستی هم است، گفت: بر اساس این آیین نامه برگزاری کنسرت مستقل در دانشگاه‌ها تخلف است، البته اجرای موسیقی در لابلای برنامه‌ها مشکلی ندارد و بهتر است ترجیحا از گروه‌های دانشجویی استفاده شود.

هاشمی همچنی با بیان اینکه برگزاری اردوهای مختلط تخلف است، گفت: در خصوص اردوهای علمی چند روزه نیز توصیه و تاکید بر تفکیک است، اما در اردوهای علمی یک روزه مشکلی برای حضور دختران و پسران وجود ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه اولویت جدی کشور مقابله با آسیب‌های اجتماعی است، گفت: ما هم در دانشگاه‌ها این موضوع را دنبال و تلاش می‌کنیم با ایجاد امید و انگیزه جلوی آسیب‌های اجتماعی نظیر افسردگی، خودکشی و … را بگیریم.

وی در خصوص اردوهای راهیان نور دانشجویی نیز گفت: این اردوها از روش‌های موفق در انس جوانان با آرمانهای انقلاب است و ایده آل ما این است که هر دانشجویی حداقل یک بار در این اردوها شرکت کند. همه تشکل‌های دانشجویی نیز باید در برگزاری این اردوها مشارکت کنند.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم همچنین در پایان از برگزاری جشنواره رویش در آذرماه امسال در تهران خبر داد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا