آنفلوآنزا درمان دارویی ندارد

دکتر قمرتاج خان بابایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که هر ساله در فصل سرما در همه جوامع با اپیدمی آن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه زمستان امسال بیماری آنفلوآنزا در کشور شایع بود گفت: آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد و شروع آن به طور ناگهانی اتفاق می افتد و حدود یک هفته طول می کشد تا فرد بهبود پیدا کند.

*آنفلوانزا خطر جدی برای بیماران صعب 

فوق تخصص ریه با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا خطری جدی برای بیماران صعب است اظهار کرد :افرادی که مبتلا به برخی از بیماری زمینه ای مانند سرطان ، نقض سیستم ایمنی ،بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، بیماران پیوند اعضا هستند باید دقت کنند در معرض این بیماری قرار نگیرند به همین دلیل بهتر است این گونه افرادحتما واکسن آنفلوانزا تزریق کنند. 

خان بابایی اظهار کرد : هر ساله متاسیون و جهش ویروس های آنفلو آنزا در حال تغییر است به همین دلیل هیچ فردی در قبال این بیماری ایمنی ندارد و از این رو هر ساله واکسن آنفلوآنزای جدید ساخته شود. 

*عوارض بیماری آنفلوآنزا 

فوق متخصص ریه به عوارض بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و اضافه کرد :ویروس آنفلوآنزا سیستم و ارگان های مختلف بدن مانند بینی، گلو و ریه را در گیر می کند و سلامتی فرد مبتلا را به خطر می اندازد.

به گفته وی این بیماری در صورت درمان نشدن و یا درمان بد می تواند عوارض ریوی به شکل ذات الریه ، نکروز ، خونریزی ریه ، خونریزی دستگاه گوارش ، درگیری عضله قلب ، مشکلات کلیوی را به همراه داشته داشته باشد.

خان بابایی یاد آور شد: بیماری آنفلوآنزا با سرما خوردگی کاملا متفاوت است ، تب، درد بدن، سر درد، خستگی، بی اشتهایی،سرفه خشک، درد عضلات از علایم بیماری آنفلوآنزا است .

*تنها راه مقابله و درمان بیماری آنفلوآنزا محافظت بدن است 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تنها راه مقابله و درمان بیماری آنفلوآنزا محافظت بدن است افزود : یکی از بهترین روش های مقابله با این بیماری عدم حضور در مکان های عمومی است در واقع افرادی که این بیماری را می گیرند به طور جدی باید از رفتن به ادارات ، مدارس ، دانشگاه ها ، محیط کاری پرهیز کنند.

وی توصیه کرد: ویروس آنفلوانزا مدت ها در هوا پخش می شود و از طریق ، بینی ، دهان ، دست دادن ، عسطه ، سرفه ، حرف زدن ، روبوسی ، قابل انتقال است .

خان بابایی افزود : مصرف مایعات فراوان،آب میوه های طبیعی ، غذاهای ساده و سوپ ها استراحت در منزل ، بخور برای مرطوب کردن مجاری تنفسی بسیار کمک کننده است. همچنین برای کاهش تب از داروهای تب بر و برای کاهش آب بدن از سرم و مایعات برای جبران کم آبی بیماران استفاده می شود. 

وی توصیه کرد : افراد بالای ۵٠ سال ،افراد مبتلا به آسم، بیماری مزمن قلبی و ریوی، یا اختلال سیستم ایمنی بدن ،کودکان از شش ماه به بالا ، افراد نقص سیستم ایمنی بدن ضروری است با نظر پزشک از تزریق واکسن آنفلوآنزا غفلت نکنند و بهترین زمان برای تزریق واکسن اواخر شهر یور و اوایل مهر ماه است. 

فوق تخصص ریه توصیه کرد :برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران به طور مرتب دست های خود رادر محیط های اداری ،مکان های عمومی و خانه شستشو دهید و هنگام عطسه و سرفه حتما جلوی دهان خود را با دستمال بگیرد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا