نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش قیمت، واکنش روزنامه‌ها به کاهش تقاضا

ناشران در مقابل این تقاضای رو به کاهش چه اقدامی انجام داده‌اند؟ افزایش قیمت و هزینه اشتراک!

محققان دانشگاه میشیگان، پنسیلوانیا و موسسه فناوری جورجیا مدلی را طراحی کردهاند که منطق قیمتگذاری توسط ناشران را توضیح میدهد.

دکتر سریرام، استاد بازاریابی مدرسه کسب و کار دانشگاه میشیگان تأکید می‌کند: روزنامه‌ها به درآمد حاصل از تبلیغات وابسته هستند و کاهش تعداد مشترکان منجر به کاهش این درآمد می شود. این بازار دو سویه، عامل قیمت گذاری پویاتر محسوب شده و هرچه تقاضا برای روزنامه بیشتر باشد، قیمت تبلیغات نیز افزایش پیدا می‌کند.

در گذشته، نرخ بالای تبلیغات، تأمین کننده یارانه قیمت پایین روزنامه‌ها بود و اکنون با کاهش میزان تبلیغات، شرایط اقتصادی روزنامه‌ها تغییر کرده است. پیش از این، بالغ بر 87 درصد درآمد روزنامهها از طریق تبلیغات تأمین می شد که این میزان اکنون به 65 درصد کاهش یافته است.

ناشران در مقابل کاهش مخاطبان و حجم تبلیغات، اقدام به افزایش قیمت و هزینه اشتراک کرده‌اند.

ناشران در مقابل کاهش مخاطبان و حجم تبلیغات، اقدام به افزایش قیمت و هزینه اشتراک کرده‌اند.

سریرام خاطر نشان می کند: تمایل خوانندگان برای خرید مطبوعات چاپی کاهش یافته است و جای تعجب است که چرا روزنامه‌ها اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند؛ این درحالیست که تبلیغ کنندگان نیز تمایل چندانی به چاپ تبلیغات خود (در مطبوعات) ندارند.

از مدل قیمت گذاری توسعه یافته توسط محققان می‌توان در بخش‌های دیگر نیز استفاده کرد؛ با بررسی اتفاقاتی که برای روزنامه‌ها روی داده است، می توان شرایط مشابه برای بازارهای دیگر را تاحدودی پیش بینی کرد.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل