نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان استرس پس از سانحه با تغییر طرز تفکر

استرس پس از سانحه یا همان PSTD را می توان یکی از پدیده هایی دانست که در دنیای امروزی ما تعداد مبتلایان به آن رو به افزایش است. در این میان یکی از نشانه های عذاب آور این مشکل را می توان به تفکرات ناخواسته ای مربوط دانست که در ذهن فردی که سانحه ای شدید را پشت سر گذاشته است شکل می گیرند.

علیرغم این که هر دو گروه در آزمون های پس از فیلم ها با از دست دادن روحیه روبرو شده بودند، گروه دوم که با سوالاتی از جنس پردازش مستحکم روبرو شده بودند، با اثرات منفی کمتری روبرو گشته بوده و بیشتر در برابر استرس پس از سانحه مقاومت می کردند.

حال دانشمندان به فکر این افتاده اند که با کنترل این فکرهای ناخواسته به سراغ کنترل عوارض این بیماری و درمان آن بروند. دکتر ریچل وایت (Rachel White) از دانشگاه کینگز در لندن (Kings College London) و دکتر جنیفر وایلد (Jennifer Wild) از دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) به تازگی یک سری تحقیقات ویژه در این زمینه را به انجام رسانده اند.

این دو دانشمند به سراغ روشی به نام پردازش مستحکم رفته اند که این روش به معنای روش فکر کردن به یک موضوع خاص است. در این آزمایش، این پژوهشگران قصد داشتند تا مشخص سازند که آیا می توان از این روش برای جلوگیری از عوارض جانبی بیماری استرس پس از سانحه استفاده کرد یا خیر.

دکتر وایت در این باره می گوید: «روش تفکری پردازش مستحکم با روش های دیگر متفاوت است، در سایر روش ها شما به این می پردازید که چرا یک واقعه، رخ داده است ولی در این روش بر روی نحوه رخ دادن این شرایط و پیش بینی گام های بعدی تمرکز دارد.»

در این تحقیقات، دو گروه 25 نفره از داوطلبان انتخاب شدند و برای آنها فیلم هایی از سوانح شدید به نمایش درآمده و از آنها خواسته شد تا حس خود را نسبت به این رخداد بگویند. هر گروه یک مجموعه 6 عددی از فیلم ها را مشاهده کرده و با سوالات متفاوتی روبرو می شدند.

از گروه اول سوال هایی کلی و خلاصه مانند این که چرا این رخداد به وقوع پیوسته است پرسیده شد ولی گروه دوم با سوالاتی مستحکم تر روبرو شدند و به جزئیات بیشتری در سوال های آنها توجه شده بود. سوال هایی مانند چه صداهایی توسط آنها شنیده شده است یا اینکه چه کاری باید انجام داد، در لیست گروه دوم جای داشتند.

پیش از آغاز آزمایش و پس از انجام آن نیز وضعیت روانی هر داوطلب اندازه گیری می شد تا تفاوت هایی که این رخدادها بر روی آنها ایجاد می کنند مشخص گردد. نتایج نشان از آن داشت که علیرغم این که هر دو گروه در آزمون های پس از فیلم ها با از دست دادن روحیه روبرو شده بودند، گروه دوم که با سوالاتی از جنس پردازش مستحکم روبرو شده بودند، با اثرات منفی کمتری روبرو گشته بوده و بیشتر در برابر استرس پس از سانحه مقاومت می کردند.

منبع: psychcentral

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل