نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خودروهای عمود پرواز ؛ از رویا تا واقعیت

سال هاست که انسان در رویاهای مدرن خود با ماشین های پرنده ای سر و کار دارد که تنها در فیلم های علمی – تخیلی وجود داشته و یکی از نا امیدی های بزرگ باقی مانده از دهه پنجاه میلادی این است که ما هنوز یک ماشین پرنده واقعی جهت مصارف شهری نداریم.  البته به اعتقاد متخصصین این حوزه ، امیدهای زیادی برای رسیدن به این آرزو وجود داشته و پیش بینی می شود تا سال 2018، امکان انتخاب چندین مدل از این نوع ماشین برای مردم جهان وجود داشته باشد.

طراحی فوق العاده شرکت لیلیوم، این هواپیما را قادر به بلند شدن عمودی از هر منطقه مسطح با مساحت 50 فوت مربع خواهد کرد. طبق اظهار نظر سازندگان، ابعاد کوچک به علاوه موتور تمام الکتریکی این خودرو به این معناست که لیلیوم می تواند یک خودروی پرنده قابل پارک در پارکینگ منزل برای رفت و آمد شهری و برون شهری باشد.

در همین رابطه شرکت هوانوردی لیلیوم آلمان متعهد شده است که مدل سبک وزن و پیشرفته خودرو – هواپیمای شخصی عمود پرواز را تا این تاریخ تهیه کند. طراحی فوق العاده شرکت لیلیوم، این هواپیما را قادر به بلند شدن عمودی از هر منطقه مسطح با مساحت 50 فوت مربع خواهد کرد. طبق اظهار نظر سازندگان، ابعاد کوچک به علاوه موتور تمام الکتریکی این خودرو به این معناست که لیلیوم می تواند یک خودروی پرنده قابل پارک در پارکینگ منزل برای رفت و آمد شهری و برون شهری باشد.

طراحان می گویند: لیلیوم همچنین دارای یک سیستم خلبان خودکار است که استفاده و هدایت آن تنها به 20 ساعت آموزش نیاز دارد، اگر چه احتمالا مقامات حمل و نقل هوایی نظری برخلاف آن خواهند داشت. با توجه به گزارشی که در نشریه انگلیسی تلگراف منتشر شده، لیلیوم می تواند به عنوان یک هواپیمای سبک ورزشی طبقه بندی شود، که توانائی حرکت در حریم های هوایی کم رفت و آمد را داشته و قادر است با حداکثر ارتفاع سه کیلومتر، و یا کمتر از دو مایل به پرواز درآید. جزئیات بیشتر از برگه مشخصات آنلاین لیلیوم به این شرح است: حداکثر سرعت این هواپیما 250 مایل در ساعت،  با وزن برخاست حداکثر 600 کیلوگرم ! به گفته طراحان این پروژه ، آن ها  در تلاش هستند تا برد حرکتی این ماشین های پرنده را برای رسیدن به حدود 500 کیلومترامکان پذیر کنند.

به گفته کارشناسان در اروپا، پرواز لیلیوم برای پرواز در آسمان این قاره نیاز به اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری (CAA) دارد، که این موضوع همچنین نیازمند  به اعطای مجوز برای محل فرود نیز خواهد بود.

به موازات ساخت این خودروی پرنده در اروپا ، در ایالات متحده آمریکا نیز شرکت حمل و نقل هوایی ترافیوجا Terrafugia اعلام کرد که نمونه اولیه خودروی پرنده TF-X خود را در دو سال آینده ارایه خواهد داد.

شرکت هوانوردی لیلیوم توسط یک تیم از طراحان دانشگاه فنی مونیخ اداره و هم از اتحادیه اروپا و هم آژانس فضایی اروپا بودجه و پشتیبانی دریافت می کند.

منبع: discovery

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل