نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت نخستین كلكتور صنعتی پیشرفته در ایران

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود یعقوبی مجری این برنامه اظهار كرد: برنامه نصب و راه‌اندازی كلكتور صنعتی پیشرفته به طول 100 متر و با قطر دهانه 6 متر در محل نیروگاه خورشیدی وزارت نیرو در شیراز در دست انجام است.
وی بیان كرد: این كلكتور از جمله كلكتورهایی است كه در نیروگاه‌های گرمایی خورشیدی در دنیا استفاده می‌شود و كشور ما نیز با تلاش محققان، برای نخستین بار به دانش و فناوری ساخت این كلكتور دست پیدا كرده و در حال حاضر این توانایی وجود دارد كه در صورت احداث نیروگاه خورشیدی مگاواتی، نمونه اصلی كلكتورهای آن در كشور ساخته شود.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم گفت: كلكتورهای سهموی كوچك در بیشتر كشورها ساخته می‌شود اما این نوع تنها در كشورهای محدودی همچون آلمان، اسپانیا و ایتالیا طراحی و ساخته می‌شود و كشورهای منطقه نیز فناوری ساخت این كلكتور را ندارند.
یعقوبی بیان كرد: در یك مرزعه خورشیدی تعداد 100 كلكتور كاربویلر را نصب می كنند و بخار تولیدی در نهایت برق تولید می‌كند، البته بخار تولیدی توسط آنها فقط در نیروگاه‌ها كاربرد ندارد بلكه می‌توان استفاده‌های دیگری مانند تامین آب گرم نیز از آن داشت. 
وی پایین بودن قیمت گاز و برق در كشور را عاملی برای سرمایه‌گذاری كمتر روی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و گفت: ایران كشوری نفت خیز است كه در آن انرژی با قیمت پایین و یارانه بالا نسبت به دنیا در اختیار مصرف كننده قرار می‌گیرد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری روی بخش‌های دیگر تولید انرژی كمتر است و برای رفع این مشكل باید قیمت‌ها به قیمت جهانی نزدیك شود.
یعقوبی با بیان اینكه آنچه امروزه دنیا را متحول كرده حركت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است، افزود: در این مسیر بحث قیمت مهم نیست بلكه مسایل مهمتری همچون آلاینده‌ها، آلودگی، گرمایش زمین و تغییر اقلیم مطرح است؛ بنابراین این مسایل كشورها را مجبور كرده به رغم گران‌تر بودن انرژی‌های تجدیدپذیر به سمت استفاده از این منابع حركت كنند.
وی اظهار كرد: در ایران به ‌رغم اینكه از نظر سرانه تولید آلاینده جزء 10 كشور اول دنیا است، به دلیل در دسترس بودن منابع نفتی، سیاست‌گذاری و فرهنگ‌سازی مناسبی در زمینه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر صورت نگرفته است. 
یعقوبی با اشاره به اینكه در ایران ظرفیت تولید 60 هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی وجود دارد، گفت: با این حال در كشور ما نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود ندارد اما چند سالی است كه توجه به سمت استفاده از سیستم‌های فتوولتاییك معطوف شده است كه قابل مقایسه با كشورهای منطقه ازجمله تركیه كه در این زمینه بسیار پیشی گرفته نیست. 
وی اظهار كرد: ظرفیت تولید برق خورشیدی توسط سیستم‌های فتوولتاییك در دنیا از مرز 220 گیگاوات گذشته و با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیادی كه در كشور وجود دارد، باید در راستای استفاده از این ظرفیت ها گام‌های جدی و عملی برداریم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل