بهره‌گیری از پژوهش‌های زیست محیطی، اقدامی برد- برد است

وی گفت: علاوه بر اینکه صاحبان واحدهای صنعتی دیگر مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین تخریب محیط زیست نیستند، می‌توانند با حفظ محیط زیست به فعالیتهای خود ادامه دهند.مهندس جمشید رسایی در دیدار با فریبا یحیایی، معاون دفتر تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و کارشناسان عالی رتبه این سازمان که در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی صورت گرفت، گفت: حل مشکلات زیست محیطی استان از اهداف اصلی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در گیلان است.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: برخی از واحدهای صنعتی گیلان که آلوده کننده منابع آبی و خاکی محیط اطراف خود هستند پرداخت جریمه‌های میلیاردی برای تخریب محیط زیست که توسط آنها انجام می‌شود را می‌پذیرند اما برای رفع اساسی این مشکل که با پژوهش پژوهشگران و مطالعه امکانپذیر است حاضر نیستند همکاری‌های لازم را جهت اجرای پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی داشته باشند.

مهندس رسایی اضافه کرد: در موارد زیادی حاضر شدیم با دریافت مبالغی که به اندازه هزینه‌های اولیه اجرای پروژه‌های مطالعاتی است جهت حفظ محیط زیست که توسط واحدهای صنعتی تخریب می‌شود اقدام کنیم اما نبود نگاه کلان برای نجات محیط زیست از سوی مسؤولان این مجموعه مانع انجام کار شده و منطقه همچنان از آلودگی زیست محیطی رنج می برد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه اکوسیستم‌های ارزشمند گیلان امانتی است که باید دست به دست آن را به آیندگان بسپاریم و کسی نباید فکر کند که این منابع ارزشمند ارث رسیده از گذشتگان متعلق به ماست و به هرشکل می توانیم آن را مصرف یا نابود کنیم، ادامه داد: در موارد فراوانی با آموزش‌های زیست محیطی به کودکان و دانش آموزان می توانیم میزان آگاهی و حساسیت‌های نسل جوان جهت حفظ محیط زیست را افزایش دهیم. ما در چند سال گذشته در حد توان خود به انجام این کار در استان گیلان پرداخته‌ایم و آمادگی داریم همچنان در حوزه آموزشی فعال و خدمات رسان باشیم.

رییس جهاد دانشگاهی استان گیلان، یکی دیگر از اقدامات پژوهشکده محیط زیست را انجام مطالعات و اجرای پروژه های کارفرمایی زیست محیطی گیلان عنوان کرد و گفت: موفقیت‌های بسیار مطلوبی خصوصا در چند سال اخیر در این حوزه حاصل شده است.

رسایی تصریح کرد: بهره گیری از پژوهش‌های پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی اقدامی برد- برد است زیرا علاوه بر اینکه صاحبان واحدهای صنعتی دیگر مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین تخریب محیط زیست نیستند، می‌توانند با حفظ محیط زیست به فعالیتهای خود ادامه دهند و حتی در جهت گسترش آن نیز گام بردارند.

به گزارش ایسنا، وی در پایان تاکید کرد:علیرغم همه فشارها پای حفظ محیط زیست استان ایستاده ایم و وظیفه خود می دانیم که از آنچه در توان داریم برای رفع مشکلات محیط زیست استفاده کنیم و همواره تلاش و همتی مضاعف در این جهت داشته باشیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا