نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رشد عضلانی بهتر با ایجاد وقفه در تمرینات بدنسازی

تیمی از پژوهشگران بریتانیائی در مطالعات اخیر خود به بررسی روند رشد عضلات در هنگام تمرینات ورزشی پرداخته و  در این مطالعات شرایط فیزیکی و رشد عضلانی 16 مرد که مشغول انجام تمرینات مقاومتی با فاصله یک یا پنج دقیقه استراحت بودند، مورد  تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه مطالعات از ورزشکاران فوق ،  بیوپسی عضلانی (آزمایش میکروسکپی بافت زنده) در فاصله زمانی  چهار، 24 و 28 ساعت پس از ورزش انجام گرفت.

افردی که زمان طولانی تری برای استراحت بین بخش های مختلف تمرینات بدن سازی خود در نظر می گیرند، شرایط بهتر رشد عضلانی را تجربه کرده و بدن آن ها  افزایش دو برابری در سنتز پروتئین میوفیبریلار (myofibrillar (MPS نشان می دهند . این پروتئین مرتبط با قدرت و رشد عضلانی است.

نتایج این پژوهش نشان می دهد  افردی که زمان طولانی تری برای استراحت بین بخش های مختلف تمرینات بدن سازی خود در نظر می گیرند، شرایط بهتر رشد عضلانی را تجربه کرده و بدن آن ها  افزایش دو برابری در سنتز پروتئین میوفیبریلار (myofibrillar (MPS نشان می دهند . این پروتئین مرتبط با قدرت و رشد عضلانی است. مطالعه فوق همچنین نشان می دهد که فواصل کوتاه استراحت در واقع ممکن است فرآیندهای کنترل رشد عضلانی را مختل کنند. با این حال، با استراحت کوتاه یک دقیقه ای، واکنش اصلی عضله کند می شود. لی برین از دانشگاه بیرمنگام انگلستان در رابطه با این موضوع گفت: اگر در برنامه های آموزشی خود به دنبال رشد عضلانی حداکثری هستید، ، فاصله کمی طولانی تر بین ست ها ممکن است شانس بیشتری برای داشتن واکنش های بهتر عضلانی که شما به دنبال آن هستید را برایتان فراهم کند.

پژوهشگران در این رابطه اعلام کردند: مبتدیانی که به تازگی برنامه های ورزشی با وزنه را آغاز کرده اند باید حداقل 2 تا 3 دقیقه استراحت کافی بین ست های وزش با وزنه داشته باشند که این استراحت می تواند در رشد عضلانی آن ها موثر باشد. لی برین در توضیح این موضوع افزود: محتملا ورزشکاران با تجربه همان واکنش کند عضله سازی برای فواصل استراحت کوتاه مدت را تجربه نمی کنند، به خصوص اگر آن ها به این روش برای یک دوره طولانی مدت آموزش دیده باشند و بدنشان با این فشار متابولیکی ویژه سازگار شده باشد. با این حال، توصیه مشابهی برای 2تا3 دقیقه استراحت بین ست ها برای حصول اطمینان از رشد عضلانی حداکثری حتی در افراد به خوبی آموزش دیده نیز می تواند سودمند باشد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن  در آخرین شماره مجله فیزیولوژی تجربی Experimental Physiology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل