نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان هدفمند سرطان تیروئید با سانیتینیب

رایج‌ترین نوع سرطان تیروئید، وجود غده در گردن است. برای بیماران مبتلا به این نوع سرطان، جراحی و شیمی درمانی برای از بین بردن سلولهای سرطانی بسیار موثر است، اما در برخی از بیماران با وجود درمان باز هم رشد تومور ادامه خواهد یافت.

پژوهشگران برای بررسی اثرات درمان با سانیتینیب، روی 23 بیمار مبتلا به بیماری سرطان تیروئید که حداقل یک دوره شیمی درمانی را گذرانده بودند، آزمایشی انجام دادند. در ابتدای کار، مدت زمانی را که تومور از رشد بازمانده بود اندازه‌گیری و سپس واکنش تومور نسبت به سانیتینیب را بررسی کردند. برای شروع به بیماران دوز خوراکی روزانه معادل 37.5 میلی‌گرم داده شد. نتایج نشان داد که تومور طی 241 روز یا حدود 8 ماه اصلا پیشرفت نکرده بود.

محققان نتایج به دست آمده را با مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده بود و در آن روی بیمارانی که با دارونما و یا قرص ساختگی تحت درمان بودند تحقیق شده بود، مقایسه کردند. این مقایسه نشان داد که درمان با سانیتینیب تا مدتی طولانی بیمار را زنده نگه داشته بود. بر اساس این مطالعه، 83 درصد از بیماران تحت درمان از این درمان بهره‌مند شده بودند که حدود 26 درصد به این دارو پاسخ نسبی داده و حدود 57 درصد در مرحله ثبات بیماری قرار گرفته بودند.

پژوهشگران می‌گویند درست است که سانیتینیب یک درمان نیست اما می‌تواند سبب کند شدن روند پیشرفت بیماری شود. به طور کلی، بیماران تحت درمان، با وجود عوارض جانبی خفیف داروی مزبور، نسبتا به خوبی توانستند درمان را تحمل کنند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل