باروری ابرها به کمک پهپاد

 تیمی از پژوهشگران و طراحان موسسه پژوهش های صحرا در ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که پهپاد طراحی شده توسط این موسسه که با نام هواپیمای بدون سرنشین ساوانت معرفی شده است ، توانست ماموریت محوله خود را در ارتفاع 400 پائی از سطح زمین با موفقیت پشت سر بگذارد.

در این عملیات، هواپیمای بدون سرنشین فوق توانست با تزریق یدید نقره به ابرهای موجود در منطقه ، آن ها را وادار به بارش کند. به گفته دانشمندان ، ترکیب یدید نقره مشابه ساختار یخ بوده و می تواند موجب شکل گیری کریستال های یخی در ابرها و تحریک آن ها برای بارش شود.

پژوهشگران این پروژه پس از اجرای ماموریت فوق اعلام کردند که با توجه به نتایج به دست آمده از این عملیات 18 دقیقه ای ، می توان با اطمینان از امکان پذیر بودن این طرح و باروری ابرها به کمک پهپادها  اقدام به برنامه ریزی جهت اجرای این ماموریت ها و بارش مصنوعی باران کرد.

لازم به توضیح است که در این عملیات، هواپیمای بدون سرنشین فوق توانست با تزریق یدید نقره به ابرهای موجود در منطقه ، آن ها را وادار به بارش کند. به گفته دانشمندان ، ترکیب یدید نقره مشابه ساختار یخ بوده و می تواند موجب شکل گیری کریستال های یخی در ابرها و تحریک آن ها برای بارش شود. در همین رابطه آدام واتز ؛ پژوهشگر و طراح ارشد این پروژه اعلام کرد : اجرای این ماموریت ، یک عملیات شگفت انگیز و محیر العقول محسوب شده و دستاورد بزرگی برای ما به شما می رود.

در این میان نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت ، ابعاد بسیار کوچک هواپیمای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گرفته در این پروژه بود که طول بال های آن تنها سه متر و 60 سانتیمتر و وزنی برابر با بیست و پنج کیلوگرم داشت که این موضوع استفاده از این فناوری را برای تمامی مناطق و بدون کمترین امکانات فرودگاهی ، امکان پذیر می کند.

مایک ریچاردز از دیگر پژوهشگران حاضر در این پروژه و مدیر شرکت طراح این هواپیمای بدون سرنشین نیز در رابطه با فناوری فوق اعلام کرد :  ما وارد مرحله مهم دیگری از فناوری ساخت هواپیماهای بدون سرنشین شده ایم که می تواند تاثیرات به سزائی در کاهش ریسک و هزینه های باروری ابرها داشته و همچنین می توان با کمک این روش با عوامل طبیعی از قبیل خشکسالی ، مه و طوفان مقابله کرد.

گفتنی است هواپیمای بدون سرنشین فوق الذکر دارای خاصیت مقاومت در برابر باد بوده و به همین دلیل می توان از آن در هر شرایط آب و هوائی استفاده کرد.

منبع: upi

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا