نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اشتباهات پزشکی، سومین عامل مرگ و میر در آمریکا

شما احتمالا تا کنون گواهی پزشکی ای که در آن علت مرگ را "خطای پزشکی" ذکر کرده اند ندیده اید، اما بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، این عامل می تواند به عنوان سومین عامل مرگ و میر بیماران در ایالات متحده باشد.

اگر چه صحبت درباره خطاهای پزشکی سخت است اما فراهم آوردن زمینه ای برای گزارش آسان تر وقوع آن و سهم این خطا ها در مرگ و میر افراد می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد.

بر اساس تحلیل های به دست آمده از محققان دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) ایالات متحده، خطاهای پزشکی از جمله لغزش های  صورت گرفته در طول عمل جراحی، ارائه نسخه های ضعیف یا تشخیص های خطرناک و نادرست در سال 2013 میلادی موجب مرگ 250 هزار نفر از بیماران شده است.

میزان جدیت این بحران را زمانی می توان درک کرد که بدانیم بیماری های بسیار خطرناک و مرگباری مانند بیماری های قلبی و سرطان، در طول هر سال تنها 600 هزار نفر را قربانی خود می کنند. به این ترتیب می توان خطاهای پزشکی را سومین عامل مرگ و میر افراد در ایالات متحده دانست.

با این حال به دست آوردن نتایج خطاهای پزشکی دخیل در مرگ افراد بسیار دشوار است. در این مورد، این تیم برای دستیابی به هدف تحقیق خود به مطالعه ادبیات پزشکی شیوع مراقبت ضعیف از بیمار در زمینه های متفاوت پزشکی پرداخته اند و سپس داده های یاد شده را به تمامی مراقبت های پزشکی در سراسر ایالات متحده تعمیم دادند.

این محققان با انجام این پژوهش، بحث بسیار حساسی را مطرح کرده اند. بنابر نظر آنها اگر چه صحبت درباره خطاهای پزشکی سخت است اما فراهم آوردن زمینه ای برای گزارش آسان تر وقوع آن و سهم این خطا ها در مرگ و میر افراد می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد.

قاعدتا به صفر رساندن خطاهای انسانی در درمان بیماران غیرممکن است اما با فراهم آوردن زمینه ای برای بحث های آزادانه تر در این زمینه می توان پروتکل های ایمنی و اقدامات امنیتی جدیدی را ایجاد کرد تا بتوان با استفاده از آنها در گام نخست از بروز خطاهای پزشکی جلوگیری کرد. با این حال، متقاعد کردن پزشکان و بیمارستان ها درباره ارائه گزارش هایی از خطاهای پزشکی به دلیل فرار از پرونده های قضایی بسیار سخت به نظر می رسد.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل