درحوزه نانو ششم جهان و از ژاپن جلوترهستيم
سعيد سركار روز چهارشنبه در گردهمايي يكروزه فناوري نانو در تبريز با بيان اينكه در توليد علم، ايران در سال 2001 ميلادي رتبه 57 را با انتشار 10 مقاله در كل سال داشت گفت: سال گذشته بيش از شش هزار و 600 مقاله معتبر علمي در حوزه فناوري نانو منتشر كرديم كه اين باعث شد رتبه هفتم جهان در اين حوزه را به خود اختصاص دهيم.
وي با بيان اينكه 5/5 درصد سهم جهاني توليدات علمي در عرصه فناوري نانو در اختيار ايران است، ادامه داد: خواستگاه توسعه فناوري نانو، كشور هاي آسيايي و از هفت كشور برتر جهان در اين عرصه، پنج كشور آسيايي است.
سركار با تاكيد براينكه كشورهاي مقتدر دنيا ايران را در حوزه نانو تكنولوژي به رسميت مي شناسد، گفت: بيش از 25 درصد توليدات علمي كشور مقالاتي در حوزه فناوري نانو است.
وي اظهار كرد: در شروع كار براي اينكه ببينيم در مسير توسعه قرار داريم و با سرعت و شتاب مناسب حركت مي كنيم، شاخص هايي مشخص شد و در سند 10 ساله اول تمام حلقه هاي زنجيره ارزش از ترويج، توسعه منابع انساني تا بازار مد نظر قرار گرفت.
رئيس ستاد ويژه فناوري نانوي كشور ادامه داد: در ابتداي راه بايد به حلقه هاي اول بيشتر توجه مي كرديم و در عين حال زير ساخت هاي لازم براي توسعه فناوري فراهم مي شد.
وي اظهار كرد: بايد بسترسازي و جاده سازي مي كرديم تا كاروان علم و فناوري وقتي به حركت درآمد در مرحله توسعه فناوري، توليد و تجاري سازي متوقف نشود.
سركار اضافه كرد: فناوري نانو يك فناوري تحول ساز است كه در تمام شئونات زندگي انسان تاثيرگذار است و هيچ حوزه صنعتي را نمي توان تصور كرد كه فناوري نانو در آن تاثيرگذار نباشد.
وي گفت: پيام ما به صاحبان صنايع اين است كه اگر امروز به بكار گيري فناوري نانو توجه نكنند در آينده رقابت پذيري خود را در بازار از دست خواهند داد، درحاليكه بازار هاي خود را مي توانند با استفاده از اين فناوري توسعه دهند.
رئيس ستاد ويژه فناوري نانو كشور خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم آينده كشور را در ارتباط با فناوري تضمين و بيمه كنيم بايد روي آينده سازان كشور كه دانش آموزان هستند سرمايه گذاري كنيم.
وي افزود: دانش آموزان ريشه هاي اين حركت هستند و در اين راستا برنامه هاي متعددي براي دانش آموزان در نظر گرفته شده است.
سركار ادامه داد: تعداد زيادي از دانشگاه هاي سراسر كشور دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري نانو ايجاد و اكنون بيش از دو هزار و 600 نفر از استادهاي كشوردر حوزه فناوري نانو فعال هستند و بيش از 30 هزار نفر متخصص فناوري نانو از سطح كارشناسي به بالا داريم.
وي اظهار كرد: توانستيم ظرف يك بازه 15 ساله از 10 متخصص در حوزه فناوري نانو را به بيش از 30 هزار متخصص برسانيم كه اين يك جهش انفجاري است و آثار خود را در همه ابعاد از توسعه فناوري تا محصول نشان مي دهد.
رئيس ستاد ويژه فناوري نانو كشور با بيان اينكه بايد يك تغيير نگرشي ايجاد شود و اين تغيير نگرش تبديل به تغيير رفتار شود، گفت: در 50 سال اخير تحولي در دانشگاه ها اتفاق نيافتاده و دانشگاه هاي ما در كنار تعداد زيادي از رسالت هاي خود فقط به بحث آموزش پرداخته و با محور آموزش مي چرخند و پژوهشي كه انجام مي شود، وابسته به آموزش است.
وي با اشاره به اينكه برنامه خاص پژوهشي در دانشگاه هاي ما وجود ندارد، افزود: براي توسعه فناوري، دانشگاه ها هيچ حرفي براي گفتن ندارند و در عين حال در بحث ارتباط با صنعت كاملا بيگانه اند و زبان صنعت را نمي فهمند و در حوزه خلاقيت و نوآوري هيچ برنامه اي ندارند.
سركار گفت: ما در دانشكاه ها ضايع نخاعي تربيت مي كنيم؛ يعني دانشجويان ما خوب فكر مي كنند، حرف مي زنند، مي شنوند و مي بينند ولي دريغ از اينكه بتوانند حداقل كار خود را انجام بدهند.
وي يادآور شد: بهترين فارغ التحصيلان دانشگاه هاي ما براي گذران زندگي خود بايد وابسته به ديگران باشند؛ ما افراد دانا بار مي آوريم ولي افراد توانا نمي توانيم پرورش كنيم.
به گزارش ایرنا , وي با بيان اينكه كشورهاي پيشگام اكنون برنامه اي براي اقتصاد مبتني بر خلاقيت دارند ولي ما از اين كاروان جا مانده ايم، اظهار كرد: شعار اقتصاد دانش بنيان مي دهيم ولي براي آن هم هيچ برنامه اي نداريم.