نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

كاشت آرايه‌هاي الكترودي در موش صحرايي توسط پژوهشگران كشور

به گزارش پايگاه اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، محمدرضا دليري مدير پروژه 'كنترل حركت ربات با استفاده از سيگنال‌هاي نوروني قشر موتوري' درباره اين پروژه كه با حمايت ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي علوم شناختي معاونت علمي در حال انجام است، اظهار كرد: به طور كلي هدف ما ايجاد ارتباط مغز با عضو مصنوعي از طريق تفسير سيگنال هاي مغزي است. اين پروژه توسط پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت در حوزه سيستم‌هاي ارتباط مغز و ماشين در حال پيگيري است. در كشور ما مركزي كه هر دو جنبه‌ تجربي و مهندسي اين موضوع را در كنار هم داشته باشد وجود ندارد اما اين شرايط را ما در دانشگاه علم و صنعت ايجاد كرديم.
دليري ادامه داد: در اين پروژه رويكرد رمز گشايي سيگنال‌هاي قشر حركتي در موش صحرايي ولي با كنترل يك سيستم خارجي است تا موش هاي صحرايي يك فعاليت موتوري را ياد بگيرند كه اين فاز به خوبي روي چندين موش صحرايي انجام شد. در مرحله بعد نياز به دانش كاشت آرايه‌هاي الكترودي داشتيم كه با تعداد الكترود بالا در نواحي مرتبط با حركت دست انجام شد كه اين دانش نيز در كشور به ويژه در دانشگاه هاي صنعتي وجود نداشت .
مدير آزمايشگاه علوم و مهندسي اعصاب دانشگاه علم و صنعت ايران گفت: در اين پروژه علاوه بر كاشت آرايه‌ها نياز بود تا موش‌هايي كه اين كاشت در مغز آنها انجام شده به هوش آيند و بعد از كاشت براي مدت زمان طولاني زنده بمانند تا ارتباط بين مغز و ماشين در آنها بدون تخريب در فعاليت‌هاي رفتاري بررسي شود.
وي خاطرنشان كرد: زنده نگه داشتن اين موجود براي مدت طولاني يكي از چالش‌ها در كاشت آرايه‌هاي الكترودي است تا همزمان سيگنال‌هاي قشر حركتي و مولكولي را با كيفيت مناسب در حين انجام فعاليت دريافت كنيم. در حال حاضر در آزمايشگاه موش‌هاي صحرايي داريم كه حدود هشت ماه از كاشت آرايه الكترودي در آنها مي‌گذرد و هنوز هم سيگنال‌ها را با كيفيت مناسب از آنها دريافت مي‌كنيم.
عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت گفت: در اين پروژه بيشتر بر روي سيگنال‌هاي خاصي كه به پتانسيل‌هاي ميداني -محلي معروف هستند تمركز داشتيم اين سيگنال‌ها پايداري بيشتري دارند و براي مدت زمان طولاني مي‌توانيم ثبت آنها را داشته باشيم. همچنين نكته ديگر اين بود تا از روي سيگنال‌ها ميزان فشار و نيرويي كه موش صحرايي براي حركت شي به كار برده برسيم. كه در اين زمينه به كارايي بالايي در بحث رمزگشايي سيگنال‌ها رسيديم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل