نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مدل سازی سه بعدی سیستم های نفتی90% پیشرفت فیزیکی داشته

محمدرضا کمالی رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این مطلب که فعالیت‌های پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت منطبق با 6 راهبرد اصلی مصوب شده هیات امناست، گفت: فعالیت‌های صنایع بالادستی منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و وزرات نفت است.

وی در خصوص پروژه مدل سازی سه بعدی سیستم های نفتی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان (طرح مروارید) گفت: محور این قرارداد پژوهشگاه صنعت نفت بوده و متقاضی آن شرکت نفت فلات قاره و با مشارکت دانشگاه های و شرکت های معتبر دنیا، شرکت­های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی در حال انجام و 90% پیشرفت فیزیکی داشته است.

کمالی به اهداف این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح شناسایی باقیمانده غشاء فیزیکی است که تاکنون کشف نشده و مطالعاتی که ما انجام داده ایم بسیار جامع و در برگیرنده رشته‌های مختلف زمین شناسی، پتروفیزیک، ژئوفیزیک، مدل ساختمانی یک بعدی، دو بعدی و سه بعدی با استفاده از پیشرفته­ترین نرم افزارهای روز دنیا  می­باشد و در نوع خود به لحاظ وسعت و تنوع فعالیت‌ها در دنیا بی‌نظیر است.

مطالعه زمین شناسی میادین در مجاورت عراق

وی همچنین در خصوص طرح مطالعه یکپارچه افق‌های مخزنی در دشت آبادان، که با همکاری کارشناسان مدیریت اکتشاف در حال انجام است، گفت: وجود منابع بزرگ هیدروکربوری همچون میادین آزادگان، یادآوران و دارخوین و جفیر در منطقه دشت آبادان از یک سو و همچنین وجود ساختار اکتشافی مهم در منطقه از سوی دیگر سبب شده تا انجام مطالعات مخزنی یکپارچه در راستای ازدیاد برداشت / توسعه و فعالیت‌های اکتشافی به منظور شناخت بهتر میادین موجود دراین حوضه رسوبی ضرورت پیدا کند.

وی ادامه داد : میادین واقع در این منطقه به لحاظ ویژگی های رسوب شناسی و ساختاری با میادین فروافتادگی دزفول (شرق کارون) کاملاً متفاوت هستند، این تفاوت ها به گونه ای است که سبب ایجاد پیچیدگی هایی در توزیع بخش های مخزنی گردیده و ریسک اکتشاف و تولید در منطقه را بالا برده است. مطالعات پژوهشگاه با مشارکت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت و کارفرمایی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت نفت در این حوزه با تمرکز بر اولویت میادین مشترک جهت توسعه آتی و شناخت منابع هیدروکربوری جدید با ساختار چینه‌ای خواهد بود.

رییس پردیس بالادستی گفت: طرح کیمیا، طرح ملی خودکفائی افزایه‌های پر مصرف و راهبردی در صنعت حفاری، تکمیل و انگیزش چاه، از بزرگترین طرحهای وزارت نفت است که در پژوهشگاه با همکاری و کارفرمایی مدیریت تحقیق و توسعه شرکت ملی نفت ایران در حال اجرا می­باشد.

فعالیت‌های صنایع بالادستی منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و وزرات نفت است.

کمالی بیان کرد: این طرح شامل مطالعه بخش های سیالات حفاری، سیمان حفاری، انگیزش چاه و سیال تکمیل چاه و حائل با شرایط محیطی میادین ایران و از نتایج آن دستیابی به دانش فنی تولید افزایه های نوین مورد نیاز در صنعت حفاری، نیل به خودکفایی ملی و قطع وابستگی ساخت افزایه های مورد نیاز مبتنی بر استانداردهای جهانی با استفاده حداکثری از مواد اولیه داخلی خواهند بود.

اولین پایلوت ازدیاد برداشت ایران در میدان مشترک یادآوران

وی همچنین با اشاره به مراحل انتهایی طراحی پایلوت ازدیاد برداشت در میدان یادآوران توسط پژوهشگاه صنعت نفت در خصوص آغاز این پایلوت در سال 95 به عنوان نخستین پایلوت EOR ابراز امیدواری کرد.

کمالی درخصوص پروژه جامع مطالعات چینه نگاری، زمین شناسی ساختمانی و ژئوشیمی ناحیه کپه داغ غربی با کارفرمایی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: این منطقه در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد و شناسایی سنگ منشاء های مولد نفت و تشخیص میزان پختگی آنها و زایش هیدروکربن ها جزء اهداف اصلی این طرح است.

کمالی گفت: سازندهای مبارک که متعلق به زمان کربونیفر و سازند‌های شمشک و چمن بید از زمان ژوراسیک، به عنوان سنگهای منشا در منطقه کپه داغ غربی محسوب می شوند و برای اولین بار مقایسه گل فشان های مورد مطالعه با گل فشان های کشور ترکمنستان نشان داد که، مشابهت احتمالی بسیار زیادی بین گل فشانهای کشور ایران و کشور ترکمنستان وجود دارد.

وی در ادامه به طرح ارزیابی و مطالعه تکمیلی ژئوشیمی سنگهای منشا و هیدروکربورها در ناحیه مغان، اشاره کرد و گفت: در این طرح با کارفرمایی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران مطالعه سنگ منشاءهای احتمالی موجود در ناحیه مغان بر اساس پارامترهای حاصل از آنالیزهای ژئوشیمیایی اولیه و تکمیلی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و وضعیت هیدروکربن زایی سنگهای منشا موجود درناحیه مغان شناسایی و مشخص شد.

شناسایی منابع متعارف و غیرمتعارف دریای عمان

کمالی در خصوص موفقیت پروژه شناسایی منابع غیرمتعارف هیدرات های گازی در دریای عمان گفت: فاز اول مطالعه انجام شده، متقاضی پروژه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بوده که خوشبختانه نتایج بسیار امیدوار کننده ای داشته است که در صورت تائید فاز دوم توسط کارفرما، پژوهشگاه آن را شروع خواهد کرد.

کمالی در ادامه به صرفه اقتصادی این طرح اشاره و گفت: در دریای عمان حتی در زیر لایه‌های هیدرات، لایه‌های متعارف ذخایر گازی متصور می‌باشد.

شناسایی منابع شیل گازی لرستان

کمالی با اشاره به پروژه شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در لرستان گفت:  شیل های گازی جزء ذخایر غیرمتعارف محسوب می شوند و از اهداف اصلی آن شناسایی منابع و ارزیابی کمی و کیفی در توالی‌های رسوبات ژوراسیک و کرتاسه در منطقه لرستان است که 47 % پیشرفت فیزیکی داشته و برای اولین بار در ایران توسط پژوهشگاه صنعت نفت و به کارفرمایی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اجرا شده است.

وی در خصوص پروژه شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در توالی‌های رسوبی ژوراسیک میانی تا کرتاسه زیرین در ناحیه لرستان گفت: بررسی خصوصیات ژئومکانیکی این شیل گازی در مقابل شکست هیدرولیکی بسیار مهم و برآورد تحجم اولیه این شیل گازی در منطقه لرستان با استفاده از برترین فناوری های روز دنیا صورت گرفته است.

کمالی در پایان به توسعه نرم افزارهای تخصصی در حوزه بالادستی اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت توانسته است 6 نرم افزار را طراحی، توسعه و به صنعت ارائه کند که در حال حاضر از آنها استفاده می شود به همین علت مدیریت پیمانهای نرم افزارهای تخصصی بالادستی نفت از طرف معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت به پژوهشگاه واگذار شده است.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل