نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امارات کوه مصنوعی می سازد

کشورهای کویری در واقع قربانی موقعیت جغرافیایی خود هستند. بارش باران در مناطق کویری بسیار کم است زیرا در این مناطق هوا به دلیل مسطح بودن زمین به سختی به سمت بالا صعود می کند. با این حال امارات متحده عربی برای این امر راه حلی را در نظر گرفته است که بر اساس آن ساخت رشته کوه های مرتفع در این کشور می تواند به حل این مشکل کمک کند.

ساخت این کوهستان ها هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و به احتمال زیاد مدت زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید تا این کوهستان ها را بتوان وارد نقشه طبیعی امارات متحده کرد.

ایجاد کوهستان های مصنوعی می تواند تغییراتی چشمگیر در ساختار زیست محیطی این منطقه به وجود بیاورد و موجب به حرکت در آوردن هوا به سمت بالا و ایجاد ابر در آسمان و بارش باران شود. به این ترتیب در تئوری، یک کشور با چشم انداز خشک می تواند در طول زمان به کشوری سرسبز تبدیل شود.

با این حال ساخت این کوهستان ها هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و به احتمال زیاد مدت زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید تا این کوهستان ها را بتوان وارد نقشه طبیعی امارات متحده کرد. در حالی که امارات متحده در تغییر طبیعت و یا زمینی سازی در مقیاس های کوچک چندان بی سابقه نیست (برای مثال جزایر مصنوعی دوبی)، ساخت این کوهستان باز هم کمی جاه طلبانه به نظر می رسد.

تیم تحقیقاتی مربوط به ساخت این کوهستان هنوز در حال بررسی مکان و اندازه مناسب برای این کوهستان ها هستند و اتمام یا عدم اتمام آن مستلزم صرف هزینه و دانش مهندسی بسیار زیادی است. البته باید در نظر داشت که منابع مالی امارات متحده نیز بسیار نیرومند است و دولت این کشور برای تامین هزینه این پروژه به مشکل شدیدی  روبرو نخواهد شد. با این وجود اگر این پروژه عملیاتی شود به عنوان یکی از بزرگ ترین تلاش های بشر در جهت تغییر آب و هوای منطقه در نظر گرفته خواهد شد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل