نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

منتظر نسل بعدی سیستم موقعیت یاب جهانی باشید

شرکت اسپیس ایکس که برای حضور در فضا برنامه های گسترده ای دارد قرارداد بزرگی را با نیروی هوایی آمریکا منعقد کرده است. بر اساس این قرارداد که 82.7 دلار ارزش دارد مهندسان اسپیس ایکس نسل بعدی ماهواره موقعیت یاب جهانی را با استفاده از راکت فالکون 9 به فضا می فرستند.

این پرتاب، نخستین مورد از 9 قرارداد پرتاب فضایی است که وزارت دفاع آمریکا روی آن حساب ویژه ای باز کرده است. بر اساس این قرارداد و طی سه سال آینده وزارت دفاع آمریکا برنامه های فضایی خود را توسعه جدی خواهد داد.

قرارداد اخیری که میان اسپیس ایکس و نیروی هوایی آمریکا منعقد شده به معنای آن است که دو سال دیگر در چنین روزهایی نسل بعدی ماهواره سیستم موقعیت یاب جهانی به فضا پرتاب خواهد شد.

انعقاد این قرارداد مهم درحالی صورت گرفته است که United Launch Alliance رقیب سالهای اخیر اسپیس ایکس عملا اعلام کرده که در رقابت شانه به شانه با این شرکت کم آورده است!

شرکت United Launch Alliance که طی یک دهه گذشته تقریبا تمامی ماهواره های امنیت ملی آمریکا را به فضا پرتاب کرده است پیشتر اعلام کرده بود که برنامه ای برای رقابت با اسپیس ایکس جهت پرتاب نسل بعدی ماهواره سیستم موقعیت یاب جهانی ندارد زیرا در زمان مورد نظر وزارت دفاع آمریکا، راکتی برای انجام این مأموریت در اختیار ندارد.

مهندسان اسپیس ایکس نسل بعدی ماهواره موقعیت یاب جهانی را با استفاده از راکت فالکون 9 به فضا می فرستند

این کناره گیری به معنای آن است که راه برای جولان هرچه بیشتر اسپیس ایکس بیش از هر زمان دیگری همواره شده است. این شرکت سالها برای رسیدن به چنین جایگاهی لحظه شماری کرده و اکنون به نوعی پیمانکار مورد اطمینان نیروی هوایی آمریکا تبدیل شده است.

اما قرارداد اخیری که با اسپیس ایکس منعقد شده معنای دیگری هم دارد: این شرکت حالا نه مثل گذشته تنها برای ارسال ماهواره های کوچک و نه چندان مهم به کار گرفته می شود بلکه عملا به ابزار کاربردی و حتی حیاتی در توسعه دانش فضایی بشر تبدیل شده است.

منبع:space.com

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل