نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فیروز آبادی: ایران در رعایت حقوق تولیدكنندگان رتبه صد و یازدهم است

سیدابوالحسن فیروزآبادی روز دوشنبه در ششمین همایش ملی مالكیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط كه در كتابخانه ملی برگزار شد، اظهار كرد: پیشرفت های دنیا نشان می دهد یك بحث اقتصادی به نام محصولات فرهنگی و فضای مجازی در حال شكل گرفتن است و باید با تامل بیشتر به آن توجه كرد.
وی افزود: فضای مجازی بسیار متنوع و اشتغال زاست، كه تنوع آن هم به دلیل پیشرفت های تكنولوژی است، بنابر این ما نیاز به حضور بیشتر در این حوزه داریم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه به دسترسی اطلاعات آزاد با رعایت قانون كپی رایت تاكید كرد و ادامه داد: دسترسی به اطلاعات آزاد و اینكه ما چه میزان اطلاعات قابل بهربرداری داریم كه قانون كپی رایت را رعایت كرده، از اقدامات مهم در این حوزه است.
فیروز آبادی، با اشاره به اینكه ما در جامعه ای زندگی می كنیم كه ذی نفع های فضای مجازی بسیار زیاد هستند و روز به روز نیز بر آمار آنها افزوده می شود، گفت: پیچیدگی های موجود در حوزه فضای مجازی كه هر ساله مدل های اقتصادی جدید را به وجود می آورد نشان می دهد ما به یك قانون معتبر در این حوزه نیاز داریم.
وی تاكید كرد: البته علاوه بر سیاست گذاری برای قانون معتبر و محكم در این حوزه نیاز به یك سازمان تنظیم كننده ای هستیم كه دائم در حال رصد فضای مجازی باشد و بحث قوانین مالكیت فكری را بررسی و لحاظ كند.
به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، اگر بازار مبتنی بر مالكیت فكری به اندازه كافی بزرگ نشده باشد، در واقع بازاری شكل نگرفته و آن وقت است كه همه به سراغ بازار جهانی می روند كه برای ما تعریف و تنظیم نشده است.
این مسئول فرهنگی، با بیان اینكه ایران بین 131 كشور رتبه 111 در زمینه رعایت حقوق مالكیت فكری و پدیدآورندگان آثار را دارد، گفت: این آمار نگران‌كننده است و باید مورد آسیب‌ شناسی قرار گیرد.
فیروزآبادی گفت: هیچ سازمان و وزارتخانه ای متناسب با فعالیت مالكیت فكری شكل نگرفته است تا به كمك حقوق مالكیت فكری و بزرگ شدن این بازار در كشور بیاید.
وی تاكید كرد: توجه به وضع قانون و تهیه قانون جامع مبتنی بر روندشناسی و ظرفیت های كشور در حوزه فضای مجازی باید جدی گرفته شود.
فیروز آبادی خاطرنشان كرد: برای رسیدن به یك ادبیات جامع درباره حقوق مالكیت ادبی نیاز است ابتدا توسط دانشگاه ها این موضوع مورد تدریس و توجه قرار گیرد تا بتوانیم حداقل در حوزه دانشگاهی به یك توافق نظر در این حوزه دست پیدا كنیم.
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل