دکتر جعفر توفیقی در آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه اراک گفت: مرتضی مطهری تمام ویژگیهای یک معلم نمونه را دارا بود و ویژگیهای علمی و رفتاری این معلم قابل الگوبرداری است.
وی افزود: روز معلم روز تکریم علم و عالم نیز هست، اما تکریم یک امر دو طرفه است و هم تکریمشونده باید خود را از باب انجام وظیفه خود به ترازی برساند که شایسته تکریم باشد و هم تکریمکننده باید قدر دانشگاه و دانشمندانش را پاس داشته و در حل معضلات شهر و کشور پیشگام باشد.
توفیقی اظهار کرد: همیشه همه جا وقتی فردی قصد بیان افتخارات خود را میکرد به استادش اشاره میکرد چراکه برند استاد، قویتر از برند دانشگاه بوده است که البته این مهم در کشور ما بسیار مرسوم است.
وی بیان کرد: کلمه استاد آنقدر مهم است که در ذهن جامعه، شاگردان و دانشجویان نقش میبندد، باید قدر لباس معلمی را دانسته و این مقام را به اوج خود برسانیم، همچنین منزلت معلمی باید تا جایی برسد که معلمین جزو معتمدین مردم و جامعه قرار بگیرند.
وی با یادآوری نکاتی در این خصوص گفت: کسوت معلمی دارای سه مسئولیت است، یکی از آنها این است که در رشته و دانش تخصصی خودمان به روز بوده و فعالیت کنیم و با دانشمندان داخلی و خارجی در ارتباط باشیم، همچنین باید با مطالعاتی همچون رصد علم در دنیا سرآمد بودن در رشته خود را از نظر دانشی بررسی کنیم که این یک مسئولیت است.
توفیقی مسئولیت دوم معلمان را معلمی کردن دانست و گفت: شاید بسیاری از ما معلمی کردن را مساوی همان دانشمند بودن در رشته خودمان بدانیم و در کنار اینکه استاد رشته خود هستیم با آن دانش معلمی کرده و دانشجو تربیت میکنیم و ارتباطات انسانی داریم.
وی با بیان اینکه معلمی کردن هم خود یک علم است، افزود: ما نسبت به شیوههای تدریس و کلاسداری و ارتباطات و اینکه دانشجویی که تربیت میکنیم باید چه توانمندیها و قابلیتهایی داشته باشد کم توجه هستیم، یعنی در زندگی علمی خود آنقدر که روی رشته تخصصی خود حساس هستیم و آنرا دنبال میکنیم دانش معلمی خود را دنبال نمیکنیم.
این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: معلم بودن ویژگیهایی دارد و مستلزم دانش و مهارتهایی است که بعضاً از رشته تخصصی ما مهمتر است.
وی ادامه داد: در حال حاضر، در ادبیات علمی دانشگاههای کشور به کیفیت بسیار اشاره میشود و وقتی به این مسئله اشاره میشود همه متوجه دانشجو میشویم چراکه تصور ما بر این است که ارتقای کیفیت تکلیف دانشجوست، بعد آرزوهای خود را بیان کرده و میگوییم دانشجو باید خلاق بوده و کار مهارتی و گروهی بلد باشد. همچنین لیست بلندبالایی از آرزوهای خود درباره دانشجو و انتظاراتمان از او تهیه میکنیم که البته این انتظارات در دنیا روز به روز گسترش پیدا میکند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: یکی از اسنادی که در سایتهای دانشگاههای بزرگ دنیا دیده میشود، یادآوری نقش و وظایف دانشگاه برای مثال در تربیت دانشجویانی است که دارای مهارتها و نگرشها و بینشهای خاص هستند، این مهم نشان میدهد که این برند برای آنها نیز مهم است و البته تحقق چنین امری نیز به دانش معلمی برمیگردد.
وی در ادامه ضمن پرداختن به انتقاد از معلمان گفت: معلمان و اساتید دانشگاه آنگونه به دانش تخصصی خود حساسیت دارند، نسبت به دانش معلمی حساسیت ندارند و براین اساس اتفاقات چشمگیری هم در خصوص تحول دانش معلمی رخ نمیدهد، یا مقالهای در مورد تحولات شیوه یادگیری یا نحوه امتحان گرفتن و مطالعه، یا اینکه چگونه میتوان کلاس را به گونهای اداره کرد که دانشجو خلاق و متفکر بار بیاید، نمیبینیم.
توفیقی با اشاره به اینکه ما اغلب این موارد را به عنوان آرزو تکرار میکنیم، در حالی که "عمل" مهم است، اظهار کرد: ما در مورد دانش معلمی هیچ مطالعهای نداریم در حالیکه مقالات و مجلات در مورد تحولات دانش معلمی در دنیا موجود است و آنها در حال بررسی دانش معلمی و تکنیکهای یاددهی هستند.
وی با بیان اینکه کارگاههای آموزشی موجود در این زمینه نیز در برخی آموزشگاهها کافی نیست افزود: از طرفی ارتقای دانش معلمی یک مسئولیت درونی است و معلم باید خودش را با ایجاد تحول و نوآوری شایسته تقدیر و تکریم کند.
این استاد دانشگاه گفت: تمام معلمان مورد تکریم از ابتدا خود را به مرحله تکریمی رساندهاند، یعنی از ابتدا یک مسئولیت درونی حس کرده و آنرا عملیاتی کردهاند، بعد جامعه آنان را به عنوان فردی زحمتکش و با انگیزه تکریم میکند.توفیقی با تاکید بر اینکه باید دقت کرد که از دانش معلمی غفلت نکنیم، تصریح کرد: اگر دانشگاه میخواهد به تکریم برسد باید خودش را به این مرحله برساند چراکه با بیانگیزگی نمیتوان به این مقام دست پیدا کرد. یکی از عیوب نظام آموزش عالی ما این است که به محض اینکه دکترا میگیریم وارد کلاس تدریس در مقطع فوق لیسانس میشویم در حالیکه هنوز از دانش معلمی چیزی به ما نگفتهاند.
وی ادامه داد: بسیاری از ما دانش معلمی را علم نمیدانیم، اما همانطور که رشته شما علم است و به کسی اجازه تعرض به آن نمیدهید کلاسداری نیز علم است که باید دانش آنرا داشت.
توفیقی با اشاره به محور سوم گفت: ما در کنار مسئولیت دانشی و معلمی یک مسئولیت دیگر در قبال نظام آموزش عالی کشور داریم، بدین معنا که اگر تحولات ایران و دنیا را رصد کنید روزبروز شعاع رسالتهای دانشگاه در حال گستردهتر شدن است.
وی افزود: پیش از این دنیای ما در دانشگاه محدود به کلاس و دانشجو بود ولی امروزه این دنیا پوست انداخته و بسیار بزرگتر شده است. اصطلاح دانشگاه برج عاج اشاره به دانشگاهی دارد که دنیایش خودش است و در محدوده کوچک خودش فعالیت میکند در حالیکه الان دانشگاه به عنوان یک بازیگر فعال در توسعه نقش بازی میکند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: با نگاه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلان علم و فناوری مشاهده خواهید کرد که کلیدواژه اصلی، دانشگاه است و انتظارات از دانشگاه روز به روز بیشتر میشود. یکی از سیاستهای جدی وزارت علوم در کشور بحث بینالمللی شدن دانشگاه و رقابت علمی دنیا و جذب دانشجویان خارجی است.
وی ادامه داد: دانشگاه در قبال جامعه و مشکلات آن مسئول است و جهت بینالمللی شدن باید آمادگیهایی را کسب کند. ما نمیتوانیم انسانهای تعریف شده ساده باشیم چراکه هر روز انتظارات جدید و مسئولیتها افزایش مییابد و رسیدگی به این مسائل مستلزم رصد علم در دنیا و تجدیدنظر بر توانمندیهای خودمان است.
توفیقی با بیان اینکه دانشگاه محیطی ساکت و راکد نیست بلکه محیطی پیشرفته و پویاست، بیان کرد: انتظارات از دانشگاه در حال افزایش است و باید در هر کدام از این حوزهها و چشماندازها روزبروز در حال تحول و بهروزی باشیم در غیراینصورت از قافله عقب میمانیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر اینگونه باقی بمانیم از کاروان جهانی شدن آموزش عالی و بینالمللی شدن آن جا میمانیم و اگر به دانش معلمی توجه نکنیم به آن استاد شایسته تقدیر تبدیل نخواهیم شد و دانشجو به ما افتخار نخواهد کرد. این لباس چندبعدی است و نیروهای جوانتر باید به گشایش این مسیرها کمک کنند.
No tags for this post.