نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان یك بیماری نادر توسط پزشك نخبه بوشهری

به گزارش روابط عمومی، دكتر افشین شیركانی فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماریهای نقص ایمنی وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر این بیماری را در یك كودك سه ‌ساله تشخیص داد و با شناسایی ژن عامل این بیماری برای نخستین بار در دنیا به معالجه آن پرداخت.
این پزشك دراین باره گفت: زپ 70 بیماری نقص ایمنی است و پیش ‌از این 14 نفر مبتلا به این بیماری در دنیا شناسایی ‌شده اند.
شیركانی افزود: پیش‌ از این ژن عامل بیماری‌ زپ 70 در دنیا ناشناخته بود كه برای نخستین بار در بوشهر با مطالعه ژنتیكی، این ژن استخراج و بزودی نتایج این پژوهش در ژورنال معتبر آسم و آلرژی و ایمونولوژی به چاپ خواهد رسید.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكی بوشهر بعنوان رهبر تحقیقاتی تیم پژوهشی فعالیتهای مشترك به همراه دانشگاههای لوان بلژیك، كارنیستای سوئد و علوم پزشكی تهران را به انجام رساند كه منجر به شناخت پانزدهمین مورد از این بیماری نادر شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر اظهار كرد: در بیماری زپ 70 سیستم ایمنی بدن بدرستی فعالیت نمی كند و باعث عفونت‌های مكرر ازجمله سینوزیت، ذات‌الریه، عفونت‌های خونی یا مننژیت و بستری شدن‌های مكرر، افت پلاكت خون و خون‌مردگی شده كه درنهایت منجر به فوت بیمار می‌شود.
شیركانی بیان كرد: با توجه به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری در این كودك، اكنون وضعیت مطلوبی دارد و این‌گونه بیماران با پیوند مغز استخوان به بهبودی 100 درصدی خواهند رسید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل