نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ژنی که انسان را پیرتر نشان می دهد

همه ما افرادی را می شناسیم که از نظر ظاهری از سن واقعی خود پیرتر به نظر می رسند؛ اگر شما نیز از جمله این افراد هستید باید بدانید که دانشمندان معتقدند که ژن های شما مسئول این پدیده هستند. به تازگی مقاله ای علمی در این زمینه به چاپ رسیده است که نشان از این دارد که افرادی که ژن خاصی را در بدن خود دارند در مقایسه با افرادی که فاقد این ژن هستند، به صورت متوسط 2 سال مسن تر به نظر می رسند.

این ژن که MC1R نام دارد، در تحقیقاتی مشابه نیز مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد آن در بالاتر رفتن سن ظاهری انسان نسبت به واقعیت به تائید رسید.

دکتر منفرد کیسر به عنوان راهبر این تیم تحقیقاتی درباره نتایج تلاش های خود و تیم تحقیقاتی تحت نظرش می گوید: «ما برای نخستین بار توانستیم تا نشان بدهیم که تقریبا چه عاملی موجب می شود تا برخی از افراد مسن تر از سن واقعی خود به نظر رسیده و برخی نیز جوان تر به چشم بیایند.»

دانشمندان برای انجام این تحقیقات به بررسی تعداد 27 هزار فرد هلندی بزرگسال دست زده و از افراد مختلفی خواستند تا سن این افراد را از روی تصاویر حدس بزنند. به این ترتیب دانشمندان با به دست آوردن سن ظاهری هر فرد، به سراغ بررسی ژن های آنها رفتند.

آنها در تحقیقات خود به وجود مجموعا 8 میلیون تفاوت کوچک در ژن های این افراد پی بردند. در این میان تفاوت یک ژن خاص در افراد عادی و افرادی که مسن تر از سن واقعی خود به نظر می رسیدند، توجه تیم تحقیقاتی را به خود جلب کرد. این ژن که MC1R نام دارد، در تحقیقاتی مشابه نیز مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد آن در بالاتر رفتن سن ظاهری انسان نسبت به واقعیت به تائید رسید.

منبع: washingtonpost

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل