نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جزئیات اجرای "طرح همتایاران" در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر جلال نژاد جواد در گفت‌و‌گو با ایسنا،درمورد علت شکل گیری طرح همتایاران توضیح داد:در راستای اجرای سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری "طرح همتایاران" مبنی بر افزایش آگاهی، مسؤلیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه زمینه‌سازی و ارتقاء انگیزه روحیه و مشارکت دانشجویان و دانشگاهیان در ارتباط با حوزه سلامت روان یکی از اهداف شکل‌گیری همتایاران است،اظهار کرد:طرح همتایاران برای پیشگیری از شیوع آسیب‌های روانی و اجتماعی و کمک به ارتقاء سلامت روانی اجتماعی دانشجویان شکل گرفت. از اهداف اختصاصی می‌توان به شکل‌گیری همتایاران، فعال‌سازی رفتاری دانشجویان، تقویت برنامه‌های مشارکتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تقویت روحیه، مددرسانی و تعاون به منظور ارتقاء و بهبود زندگی دانشجویی، ترویج سالم زیستی، تلاش برای ایجاد احساس مسؤلیت جمعی، افزایش مهارتهای فردی و اجتماعی، تسهیل هویت یابی اجتماعی ازطریق تجربه‌اندوزی و ایفای نقش‌های فعال اجتماعی بین دانشجویان اشاره کرد.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمورد نحوه انتخاب همتایارن توضیح داد:همتایاران دانشجویانی هستند که با گذراندن دوره‌های آموزشی، زیر نظر اداره مشاوره دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند و به صورت داوطلبانه خدمات یاورانه را در آموزشگاه‌ها برای دانشجویان انجام می‌دهند. خدمات یاورانه به خدمات حوزه بهداشت و روان اتلاق می‌شود و شامل چهار حوزه روانشناسی بالینی، مشاوره، خانواده درمانی و مددکاری اجتماعی است. مهمترین بخش این خدمات، خدماتی است که سطح ابتدایی و نخست پیشگیری در حوزه مشاوره را در برمی‌گیرد.

نژاد جواد در ادامه با بیان اینکه همتایاران گروه‌های 6 تا 12 نفره هستند،افزود:گروه‌ها زیر نظر رییس اداره مشاوره هر دانشگاه تشکیل می‌شود و هر گروه برای دو سال فعالیت خواهد کرد.آیین‌نامه همتایاران هفته گذشته به همه 62 دانشگاه‌ علوم پزشکی با امضای وزیر ابلاغ شده و امیدواریم بتوانیم اولین گروه‌های همتایاران را در اردیبشهت‌ماه و همزمان با هفته خوابگاه‌ها معرفی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از شرح وظایف همتایاران در حوزه سلامت روان می‌توان به برقراری رابطه خوب و حسنه با دانشجویانی که نیازمند خدمات در حوزه مشاوره هستند، شناسایی دانشجویان در معرض آسیب و آسیب دیده، مشارکت در ارائه خدمات در زمینه هدایت‌های تحصیلی، آموزشی ، شغلی و توانبخشی، مشارکت در پایش وضعیت روانشناختی دانشجویان، تهیه و توزیع جزوات اطلاع‌رسانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تشکیل گروه‌های پرورش تفکر خلاق وایده‌پردازی، فعالیتهای مرتبط با توانبخشی و مجموعه فعالیتهایی در حوزه سلامت روان اشاره کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل