نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماجرای هیجان انگیز انفجار یک ستاره

30 میلیون سال پیش ستاره ای در کهکشانی که فاصله چندانی از کهکشان راه شیری ندارد منفجر شد. نور این انفجار عظیم سه سال پیش به زمین رسید و حالا اخترشناسان یافته های خود در این زمین را به دنیا ارایه کرده اند.
اخترشناسان در مقاله جالب توجهی که به تازگی در ژورنال The Astrophysical Journal منتشر شده ابرنواختر SN 2013ej را مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار داده اند. آنها این پدیده عظیم فضایی را در سال 2013 و در کهکشان M74 رصد کردند.
ستاره ای که در قلب این ابرنواختر وجود دارد در نوع خود عظیم بوده است. ارزیابی های دقیق دانشمندان حکایت از آن دارد شعاع این ستاره تقریبا 200 برابر خورشید باشد. البته این ستاره از حیث متراکم بودن چندان با خورشید قابل مقایسه نیست به طوریکه تخمین زده می شود که این ستاره تنها 15 برابر خورشید جرم توده داشته باشد.
محاسبات اخترشناسان نشان می دهد که انفجار این ستاره با نیرویی معادل انفجار 100 میلیون خورشید صورت گرفته باشد.
این ستاره از حیث متراکم بودن چندان با خورشید قابل مقایسه نیست به طوریکه تخمین زده می شود که این ستاره تنها 15 برابر خورشید جرم توده داشته باشد
برآورد می شود که این ستاره ده ها میلیون سال عمر کرده باشد.
ابرنواخترها برای اخترشناسان همواره مهم بوده اند. این پدیده های کیهانی ماده را در سراسر جهان منتشر می کنند. درخصوص این ابرنواختر نیز مشخص شده که انتشار ماده از آن با سرعت 22 میلیون مایل در ساعت باشد.
منبع:popsci
مترجم:مهدی پیرگزی
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل