نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش سوخت هیدروژنی در پهپادها

به گزارش یک موسسه مستقل تحلیل بازار، فروش جهانی پهپاد در سال‌های آینده بشدت افزایش می یابد و تا سال ۲۰۲۰ به مرز ۵ میلیارد یورو خواهد رسید. اما مشکل بزرگ ها پهپادها تامین انرژی آنهاست. به تازگی گروهی فعال در صنعت انرژی در حال آزمایش سوخت هیدروژنی بر روی پهپادها هستند.

فناوری سوخت هیدروژنی در پهپادها

با توجه به اینکه به دوره پایان صنعت نفت رسیدیم و گزارش ها و تحلیل ها حاکی از پایان دوره نفت و سوخت های فسیلی است. تقریبا این موضوع تمام صنایع را متاثر خواهد کرد. محققان به دنبال یافتن انرژی های نوینی هستند که جایگزین سوخت های فسیلی شوند. ظهور منابع نوین انرژی به زودی اتفاق خواهد افتاد و آسمان هایی پر از پهپاد که با فناوری سوخت هیدروژنی کار می کنند، آسمان شهرها را پر خواهد کرد.

در یک زمین کشاورزی در منطقه لافبارو، در ۱۷۰ کیلومتری شمال لندن در بریتانیا، کارشناسان انرژی سرگرم آزمایشی هستند که معتقدند آینده پهپاد ها را دگرگون می کند. آنها می گویند سلول سوخت مشکل زمان پرواز و شارژ باتری را حل می کند و تنها زائدات آن هوای گرم و آب است. اکسیژن و هیدروژن با عبور از صفحه هسته سوخت، نیروی برق تولید می کنند.

یکی از مسئولان این گروه انرژی می گوید: «مشکل اصلی باتری پهپادها زمان پرواز است. بعد از ۱۵ دقیقه استفاده، باتری باید چندین ساعت شارژ شود. با فناوری سلول سوخت، زمان پرواز بطور قابل ملاحظه ای بیشتر می شود. بین یک تا دو ساعت. تنها لازم است منبع سوخت را عوض کنی که یک دقیقه طول می کشد».

آینده صنعت خودروسازی در گرو فناوری سوخت هیدروژنی

این گروه انرژی که اخیرا با یک کارخانه بزرگ سازنده پهپاد قرارداد بسته اند و معتقدند این تنها تجربه آزمایشی با پهپاد نیست بلکه چشم اندازه این باتری ها از خودروسازی تا تلفن همراه گسترده است. این منابع سوخت نوین می تواند آینده صنعت خودروسازی که به مسیر تازه ای سوق دهند و شاید دیگر پمپ بنزین ها به شکل امروزی خود دیگر وجود خارجی نداشته باشد و برای تامین انرژی خوردوها مراجعه به سوپرمارکت ها کافی باشد.

این کارشناسان می افزایند سلول سوخت جای خود را در عرصه های مختلف بازار پیدا کرده است. کارخانه های خودروسازی خودروهایی با سلول سوخت ساخته اند. این سلول ها مانند باطری ذخیره تلفن همراه یا ژنراتور، تامین کننده انرژی ذخیره و یدکی هستند. پرواز طولانی ترو شارژ سریع فرصت بیشتری به فناوری ساخت پهپاد می دهد. این گروه مشاوره انرژی معتقد است عرصه های مختلف کشاورزی، صنعتی، تحقیق و عکاسی هوایی از این پیشرفت بهرمند می شوند.

منبع:فردانما

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل