نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ايجاد شبكه تصويري براي استفاده در جويشگرهاي بومي

به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات،‌'مژگان فرهودي' گفت: پروژه ايجاد شبكه تصويري در گروه سكوهاي فناوري اطلاعات، پژوهشكده فناوري اطلاعات از آبان سال 1394 آغاز و مدت زمان انجام آن يك سال برآورد شده است.
وي اظهاركرد: شبكه تصويري، از دستاوردهاي جديد پژوهشي در زمينه پردازش تصوير و بينايي ماشين است كه محتواي آموزشي مناسبي را براي ابزارهايي كه نياز به اينگونه پردازش‌ها دارند فراهم مي‌سازد؛ تا حدي كه بتوان‌‌ قدرت بينايي و پردازش عامل‌ هاي نرم افزاري هوشمند توليد شده را به قدرت تشخيص و درك انسان از محيط پيرامون نزديك كرد.
بنابراين گزارش، در اين فعاليت، ضمن ايجاد بستر مناسب براي كلمات فارسي كه معادل آنها در شبكه تصويري Imagenet وجود دارد، زيرساختهاي لازم براي گسترش اين شبكه براي درج كلمات جديد مبتني بر فرهنگ ايراني اسلامي نيز فراهم مي‌شود.
شبكه تصويري، نمونه‌ با ارزش پايگاه داده‌ هاي چند رسانه‌ اي ‌است كه علاوه بر فراهم آوردن حجم بسيار زيادي از تصاوير، آنها را در يك ساختار سلسله مراتبي مفهومي طبقه بندي مي ‌كند. 
يكي از جنبه‌ هاي استفاده از ‌‌شبكه‌ تصويري، كاربرد آن در جويشگرهاي تصويري به منظور درك و تشخيص بهتر مفاهيم موجود در ‌‌پرس‌و‌جوي كاربر است.
شبكه تصويري به عنوان يك زيرساخت داده‌ اي مدنظر قرار مي‌گيرد و يكي از اهداف توليد جويشگر بومي توسعه‌ محتواي بومي و اشاعه فرهنگ ايراني اسلامي است، لذا ايده استفاده از ‌‌شبكه‌ تصويري به عنوان زيرساخت داده‌اي در جويشگرهاي تصويري و ديگر كاربردهاي بومي در حوزه بينايي ماشين نيازمند بومي سازي اين ‌‌شبكه مبتني بر مفاهيم و فرهنگ ايراني اسلامي مي‌باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل