نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پژوهش در حوزه وب ،توسعه کشور را رقم می زند

دکتر حمید  امین اسماعیلی در حاشیه دومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس به اهمیت وب پژوهشی در ایران اشاره کرد و گفت: وب پژوهی و  بحث وب یکی از حوزه های مهمICT در کشور است. متاسفانه هم اکنون توجه جدی پیرامون این مساله در کشور نشده است. البته اخیرا کارهای خوبی همانند برگزاری کنفرانس های مرتبط با این موضوع  از سوی دوستان ما در وزارت ارتباطات و فناوری و دانشگاه ها و پژوهشکده ها و دانشگاه علم و فرهنگ و پژوهشکده ICT آغاز شده است. برگزاری دومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ از جمله آنهاست.

وی افزود: هدف اصلی از برگزاری این همایش دانش افزایی و ترویج آن و توجه بیشتر به مساله وب و اهمیت آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی به عنوان یکی از ارکان ها و زیرساخت های مهم توسعه  است. امیدواریم بیش از گذشته به این مساله اهمیت داده شود. برگزاری این کنفرانس نشان می دهد که نسبت به کنفرانس پیشین گام های خوب و اساسی و رو به جلوی پیرامون این مساله انجام شده است. امیدواریم با استمرار این حرکت، این مساله سامان بهتری در کشور پیدا کند.

وی اظهار کرد: ما هم اکنون در گام نخست این حرکت هستیم. این حوزه جزو بخش هایی است که کمتر شناخته شده و بهایی به آن داده شده است منتها برگزاری چنین کنفرانس هایی می تواند به شناسایی بیشتر و ترویج این موضوع مهم در کشور کمک کند و  توجه بیشتری به این مساله به عنوان زیر ساخت توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور شود.

معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی ادامه داد: آینده روشنی در انتظار این حوزه است زیرا در سال های آینده به بحث های مربوط به اجزا و عناصر ICT( به عنوان زیر ساخت اصلی توسعه) به دلیل توانایی ها و پتانسیل هایی این حوزه توجه بیشتری می شود. از سوی دیگر  بخش ICT به عنوان یک مجموعه اصلی در جهان جدید قلمداد می شود. در جهان جدید بدون توجه به عناصر و معرفی های ICT  قادر به انجام هیچ کاری نخواهیم بود بنابراین برای توسعه و کار کردن در هر حوزه ای باید زیرساخت های اصلی ICT  گسترش یابد.

امین اسماعیلی به فعالیت های جهاد دانشگاهی پیرامون این مساله اشاره کرد و گفت: ما هم اکنون یک پژوهشکده فعال در این حوزه دایر کرده ایم. این پژوهشکده طرح های پژوهشی خیلی خوبی را با همکاری سازمان ها و ارگان های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و فناروی در دست اقدام دارد. سال گذشته ما با پیگیری های فراوانی که انجام دادیم موفق شدیم مجوز رسمی این پژوهشکده را از شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کنیم. از سوی دیگر ما موفق شدیم ردیف بودجه ای هم برای این پژوهشکده در قانون بودجه سال 95 پیش بینی  کنیم.

آینده روشنی در انتظار حوزه  وب است زیرا در سال های آینده به بحث های مربوط به اجزا و عناصر ICT( به عنوان زیر ساخت اصلی توسعه) به دلیل توانایی ها و پتانسیل هایی این حوزه توجه بیشتری می شود.

وی بیان کرد: ما بسیار امیدواریم با این زیرساخت های مالی و قانونی که فراهم شده شاهد کارهای بزرگی طی امسال و سال‌های آینده در حوزه ICT در جهاد دانشگاهی باشیم. همچنین ما یک گروه خوب و فعال در حوزه ICT داریم که این گروه در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف مستقر است. این مجموعه نیز کارهای بسیار خوبی طی سال های اخیر در عناصر و مولفه های وب پژوهی انجام داده است.

وی به  طرح های مهم جهاد دانشگاهی پیرامون این مساله اشاره کرد و گفت: هم اکنون یک پروژه بزرگ به نام دولت الکترونی در پژوهشکده ICT با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری در حال انجام است. در این طرح بحث عناصر ساز و کارها و بسترهای زیرساختی، نرم افزاری و سخت افزاری آن پیگیری می شود. امیدواریم امسال نتایج این کار پژوهشی اجرایی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: طرح سیستم های هوشمند خودرویی جاده ای در کشور از دیگر طرح های مهم در حوزه ICT است. این طرح سال گذشته به عنوان طرح پژوهشی و اجرایی در جشنواره خوارزمی حائز رتبه شد. این طرح برای اولین بار در ایران همزمان با برخی از کشورهای صنعتی جهان انجام شده است؛ هم اکنون این طرح به طور آزمایشی در چند جاده مهم کشور به مرحله اجرا در آمده و ما در حال تبدیل نتایج این طرح به یکی از شرکت های دانش بنیان هستیم تا بتوانیم این سرویس را در تمامی جاده های اصلی کشور ارایه کنیم.

وی در پایان گفت: ما قصد داریم با ارایه این طرح، سیستم مدیریت هوشمند جاده ها سامان بگیرد و تمام کسانی که از این جاده‌ها استفاده می کنند بتوانند با حداقل  امکانات موجود در ماشین شان اطلاعات ترافیکی  سطح جاده های کشور را در اختیار داشته باشند تا بتوانند به نحو احسن تعیین مسیر کنند و کارعبور و مرور جاده ها تسهیل یابد.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل