نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با ارتقای 15 درصدی راندمان آبیاری، مشکلی به نام آب نخواهیم داشت

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، بحث آب را یکی از مهم ترین مسایل جهانی دانست و گفت: هم اکنون اکثر کشورها بحث آب را با حساسیت ویژه ای دنبال می کنند. تغییرات اقلیمی به سمتی در حرکت است که بسیاری از مناطق پرجمعیت جهان از جمله کشور ما، سال های سختی را از نظر آب در پیش دارند. به همین دلیل، دنیا دست به کار شده که در زمینه آب کارهای جدی انجام دهد که در این میان، مصرف بهینه آب نقش بسزایی دارد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، افزود: طبیعتا بخش کشاورزی مصرف کننده اصلی آب است چراکه این بخش برای تولید محصولات غذایی بیش از سایر بخش ها به آب نیاز دارد. البته با وجود اینکه بخش های شرب و صنعت، آب کمتری مصرف می کنند اما هزینه آب تامین شده برای این بخش ها بسیار بیشتر از هزینه آب کشاورزی است.

وی در واکنش به سخنانی که بخش کشاورزی را مقصر اصلی بحران آب کشور قلمداد می کنند، اظهار داشت: باید این نکته را در نظر گرفت که ما در این خصوص، چه چیزی به بخش کشاورزی دادیم و در مقابل چه چیزی را از او می خواهیم. ما حتی روش های بومی شده در بحث مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی را در اختیار داریم که می تواند راندمان فعلی آبیاری را از حدود 35 درصد تا دو برابر افزایش دهد. منتها هیچ وقت اعتبار مورد نیاز برای این کار تامین نشده است.

نوری قزلجه خاطرنشان کرد: هم اکنون مبلغی در حدود 30000 میلیارد تومان نیاز است تا بخش کشاورزی به اصلاح سیستم های آبیاری در 4 میلیون هکتار اراضی آبی خود بپردازد اما در یکی دو سال اخیر، در بودجه های سالانه یک سی ام این مقدار تخصیص یافته است. بنابراین ما راه درازی تا دستیابی کامل به این هدف داریم. اگر ما آمدیم و این اعتبار را برای بخش کشاورزی تامین کردیم و بخش دوباره در مصرف آب اسراف کرد، می توان او را مقصر دانست. اما وقتی با شرایط موجود از بخش کشاورزی و کشاورزان توقع تولید غذا داریم، این میزان مصرف آب قهرا اتفاق خواهد افتاد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم سیستم های آبیاری را اصلاح کرده و راندمان آبیاری را افزایش دهیم و نیز از هدررفت آب در مراحل تامین، انتقال و آبیاری جلوگیری کنیم، آنگاه هم می توانیم بر بحران آب غلبه کنیم و هم از نظر تولید مواد غذایی به خودکفایی برسیم. علاوه بر اصلاح سیستم های آبیاری، دیگر بخش ها از جمله بخش تحقیقات هم باید در این زمینه فعال باشند. بخش تحقیقات می تواند با تولید محصولات مقاوم در برابر کم آبی و محصولاتی که با آب کمتر، عملکرد بیشتری دارند، در این راستا بسیار موثر عمل کند. همچنین توجه به تجارت آب مجازی در تراز تجاری محصولات کشاورزی از مباحث بسیار ضروری است.

وی در پایان گفت: اگر متوسط راندمان آبیاری از 35 درصد فعلی به حدود 50 درصد افزایش یابد، می توان گفت که کشور مشکلی به نام آب نخواهد داشت. بنابراین تحقق این هدف به قدری مهم است که باید سرمایه گذاری کافی نسبت به آن صورت بگیرد. انشالله بنا داریم که در بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه، ارقام درشت و قابل توجه و موثر در اعتبارات دولتی و عمرانی به منظور بهبود راندمان آبیاری و مقابله با بحران کم آبی، اختصاص دهیم.  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل