نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یخ خشک مریخ، منبع جدید انرژی برای سکونت بشر

یکی از اصلی ترین دشواری ها در مسیر سکونت انسان بر روی مریخ، مساله تامین انرژی بر روی این سیاره است. بی تردید به همراه بردن منایع انرژی از روی زمین به این سیاره بسیار پرهزینه و ناشدنی است. به همین دلیل باید به فکر راهی برای تامین انرژی مورد نیاز با توجه به منابع موجود بر روی این سیاره کرد.

در این میان گروهی از دانشمندان بریتانیایی به شیوه ای نوین برای بهره گیری از دی اکسید کربن منجمد موجود در مریخ دست یافتند. این شیوه مشابه اتفاقی است که هنگام افتادن یک قطره اب بر روی یک سطح بسیار داغ روی می دهد. انرژی تولید شده توسط این فرآیند سبب عدم برخورد قطره آب به سطح داغ می شود.

این پدیده را در اصطلاح «اثر لایدن فراست» (Leidenfrost effect) یا «جوش فیلم» می نامند. این پژوهشگران بر این باورند که می توان از این شیوه برای تولید انرژی از یخ خشک یا همان دی اکسید کربن منجمد هم استفاده کرد.

در این شیوه جدید، بلوک هایی از یخ خشک می تواند بر روی سطحی داغ قرار گیرد، زیرا گازهای ایجاد شده بر روی سطح مانع از برخورد این بلوک ها با سطح داغ می شود. در گام بعدی می توان انرژی به دست آمده را برای ب گردش در آوردن توربین ها مورد استفاده قرار داد. گفتنی است این نخستین بار است که گروهی از داشنمندان شیوه ای برای تولید انرژی بر اساس اثر لایدن فراست را پیشنهاد می کنند.

اگر این شیوه موفق باشد، در این صورت یکی از اصلی ترین موانع در برابر سکونت انسان بر روی مریخ از میان خواهد رفت.

این پژوهش در ژورنال Nature Communication منتشر شده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل