نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رشد کند کشورها در گسست جنسیتی بازار کار

حدود 10 سال قبل مجمع جهانی اقتصاد شروع به بررسی گسست جنسیتی در سراسر دنیا کرد و هر سال گزارشی را پیرامون اقدامات دولت‌ ها، شرکت ها و افراد در این زمینه ارائه می‌دهد. این امر فرصتی مهم برای مقایسه وضعیت نسبی زنان و مردان در اقتصادهای سراسر دنیا در اختیار می‌گذارد.

هم اکنون با استفاده از شاخص جهانی گسست جنسیتی برای محاسبه، داده‌های تاریخی کافی درباره 109 کشور دنیا جهت بررسی میزان تغییر و همچنین تخمین‌زدن روندهای آتی در اختیار مجمع جهانی اقتصاد قرار دارد. چنین داده‌هایی نشان می دهد چه کشورهایی در زمینه پر کردن گسست‌های جنسیتی سریع‌ ترین پیشرفت را داشته اند و در چه کشورهایی خطر این گسست همچنان بالاست.

رتبه بندی‌ها و تخمین‌های مشتق‌ شده از این داده‌ها وضعیت زنان و مردان را از لحاظ تحصیلات، اقتصاد، سیاسی و بهداشتی در داخل هر کشور بررسی می کنند.

ایسلند نخستین کشور دنیاست که طی 11 سال گذشته با بالاترین سرعت در حال پر کردن گسست جنسیتی بوده است. این در حالی است که در ایالات متحده و آلمان، 60 سال زمان می‌ برد که گسست جنسیتی موجود در کشورهایشان را پر کنند.

در گزارش ارائه شده آمده است که ایسلند نخستین کشور دنیاست که طی 11 سال گذشته با بالاترین سرعت در حال پر کردن گسست جنسیتی بوده است. این در حالی است که در ایالات متحده و آلمان، 60 سال زمان می‌ برد که گسست جنسیتی موجود در کشورهایشان را پر کنند. در این میان، اسلوونی احتمالا پیش از آلمان یا سوییس گسست جنسیتی خود را پر خواهد کرد.

همچنین، سوئد طی 10 سال گذشته مانند دیگر کشورهای اسکاندیناوی روند کندی را در بین بردن گسست جنسیتی در پیش گرفته است. در حالی که در سال 2006، این کشور در موضوع برابری جنسیتی بهترین بود، گزارش جدید نشان می‌دهد در آینده سوئد یکی از کندترین کشورها در زمینه پر کردن گسست جنسیتی خواهد بود.

با این حال، لزومی ندارد که تخمین های کنونی در آینده صادق باشند و می‌توان با استفاده از سیاست‌های عمومی مناسب و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت زنان این روند را سرعت بخشید.

حدود 100 سال قبل، زنان هنوز در اکثر کشورهای جهان قادر به رای دادن نبودند اما امروزه آن‌ها بخش اصلی دانشجویان دانشگاه‌ها را در تقریبا 100 اقتصاد بزرگ دنیا تشکیل می‌دهند.

بسیاری از دولت‌ها با معرفی سیاست‌هایی برای کمک به مشارکت نیروی کار زنان به دنبال بازگشت بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های انجام‌شده بر روی زنان بوده‌اند. تعدادی از این سیاست‌ها شامل مداخلات کارآمد در وضع قوانین ارتقا دهنده عدم تبعیض در استخدام زنان، مرخصی زایمان مناسب، یارانه‌های کودک، اعتبارات مالیاتی و همچنین امتیازهایی به زنان در زندگی اقتصادی و سیاسی بوده اند.

در این بین، سیاست‌های مرخصی زایمان برای مردان و زنان و نه صرفا مرخصی زایمان زنان توانسته‌اند موجب تقسیم کار عادلانه‌تری بین زنان و مردان به هنگام پرورش فرزند شوند. همچنین تعدادی از شرکت ها اقدامات مدیریتی و استخدامی را اتخاذ کرده‌اند که آن‌ها را قادر می‌سازند استعدادهای زنان را به نحو بهتری ارتقا دهند.

بسیاری از شرکت ها در سراسر دنیا نیز موجب ارتقای بیشتر جامعه خود از لحاظ جنسیتی شده‌اند و این امر را با تاثیر گذاشتن بر وضعیت زنان همراه با زنجیره ارزش عرضه کنندگان، توزیع‌کنندگان و شرکا انجام داده‌اند. این شرکت‌ ها متوجه شده‌اند که باید فرصت های زنان برای کارکردن را تضمین کنند.

بنابراین آن ها توانسته‌اند موقعیت زنان را در جامعه به طور گسترده‌تری ارتقا دهند و در تبلیغاتشان تصاویر خنثی جنسیتی از زنان ارائه دهند. این شرکت‌ها به طور فعالانه به همراه دختران و زنان جوان در مدارس و دانشگاه‌ها، کمپین هایی تشکیل داده‌اند تا مشاغلی را در بخش‌های آن‌ها برای زنان مد نظر قرار دهند.

شرکت‌های موفق به طور کارآمدی شفافیت و وضوح بیشتری را به عنوان بخشی از ارزیابی و نظارت داخل سازمانی به کار برده‌اند و این امر به آن‌ها امکان درک گسست‌ های جنسیتی موجود در داخل سازمان را می دهد.

آن‌ها هوشیاری و مسئولیت‌ پذیری را در میان پرسنل ارشد خود ایجاد کرده‌اند و آموزش‌ های لازم را در زمینه درک تعصبات موجود جنسیتی در سبک‌های مدیریتی ارائه داده‌اند. شرکت‌ها همچنین با ارائه ساعات کاری انعطاف‌پذیر و رویکردهای کاری شفاف، کارکنان زن خود را توانمند کرده‌اند.

افزون بر این، شرایط نشان می‌دهد نیاز به آموزش خاص و ابتکارات لازم با هدف تربیت روسای زن دارای پتانسیل بالا و تعدادی از شرکت‌هایی وجود دارد که با ارائه آموزش های لازم از کارکنان زن خود حمایت کرده‌اند. در این میان، از زنان خواسته می‌شود کارهایی را بپذیرند که زمینه لازم برای پیشرفت آن‌ها را فراهم آورد.

مترجم:شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل