نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کارآفرینانی که دنیا را تغییر می دهند

بنیاد  جهانیSchwab  که به زودی به بزرگ‌ترین شبکه کارآفرینان اجتماعی تبدیل خواهد شد، برترین کارآفرینان اجتماعی را معرفی کرده است. این بنیاد، پلتفرمی جهانی است که هدف از تاسیس آن ارتقا دادن کارآفرینی اجتماعی در سطح جهانی است.

 برندگان سال جاری میلادی در حال آزمایش‌ کردن مدل‌های اقتصادی جدید، نوآوری در توزیع و ارائه شیوه های جدید تولید هستند و تغییرات اجتماعی متحول‌کننده ای را موجب شده‌اند که از آن میان می‌توان به کمک کردن به فرآیند حذف کردن کار کودک اشاره کرد.

از میان این کارآفرینان می توان به نینا اسمیت از شرکت GoodWeave در واشنگتن اشاره کرد که برای حذف کردن کار کودک از صنعت جهانی فرش همکاری می‌کند. این شرکت 140 برند جهانی را به کار گرفته تا فقط فرش‌هایی را به فروش رساند که فارغ از کار کودک بافته شده‌اند. این سازمان بازرسی‌های اعلام نشده‌ای را در محل‌های تولید فرش در هند، افغانستان و نپال انجام می‌دهد.

سازمان GoodWeave تخمین می‌زند تعداد کارگران کودک در زنجیره عرضه فرش 80 درصد کاهش یافته و بخش اعظم این موفقیت به دلیل آگاهی بیشتر مصرف کننده و همچنین پروتکل‌های گواهی کارآمد بوده است. سازمان مزبور به دنبال حذف کردن کار کودک در صنعت فرش تا سال 2020 است.

برنده دیگر کارآفرین اجتماعی سال 2016 ران بیلز از شرکت Envirofit واقع در کلرادوی انام دارد که تا به امروز بیش از 900 هزار اجاق گاز پاک را به فروش رسانده و بر بیش از پنج میلیون کاربر تاثیر گذاشته است. این امر منجر به کاهش 15.3 میلیون تن انتشار دی‌اکسیدکربن و صرفه جویی بیش از 120 میلیون دلاری در سوخت فسیلی شده است.

اجاق گازهای پاک همچنین ابزاری مهم در مبارزه با آلودگی هوای داخل ساختمان هستند که چنین آلودگی نوعی چالش بهداشتی جهانی است و سالانه افراد بیشتری را در مقایسه با مجموع اچ آی وی، مالاریا و سل به کام مرگ می‌برد. با این حال، قبلا اجاق گازهای پاک دارای کیفیت پایین و طراحی ناموزن بودند.

سازمان Envirofit با ایجاد رویکردی بازار محور برای توزیع و همچنین در آغوش گرفتن طراحی انسان محور جهت تولید طیفی از محصولات باکیفیت برای فرهنگ‌های مختلف پخت و پز و همچنین سرمایه‌گذاری تولید در بازارهای نوظهور، با مشکلات موجود مبارزه کرده است.

بنیاد  جهانیSchwab  که به زودی به بزرگ‌ترین شبکه کارآفرینان اجتماعی تبدیل خواهد شد، برترین کارآفرینان اجتماعی را معرفی کرده است.

در مراکش نیز یاسمینا فیلالی در دهه 1990 بنیاد Orient Occident را ایجاد کرد تا در شش مرکز تحصیلی، آموزش حرفه‌ای در بخش‌های در حال رشد مانند بستری کردن و آی‌تی را به افراد جوان ارائه بدهد.

در سال‌های اخیر با سیل مهاجران و پناهندگان از کشورهای سوریه، عراق و افریقای زیر صحرا به دلیل فرار از جنگ و رکود اقتصادی، فیلالی سازمان خود را بسط داد تا با این جمعیت همکاری کند و آموزش و حمایت روانشناختی را در میان خدمات خود به این افراد ارائه دهد.

با متوجه شدن این نکته که یک مدل خدماتی مستقیم واکنشی کافی برای کنارآمدن با این موقعیت چالش‌ برانگیز نیست، در سال 2014 این بنیاد نقش مهمی را در پیروزی قانونمندانه ای ایفا کرد که مهاجران را قادر می‌ ساخت در کشور مراکش به صورت قانونی کار کنند.

راهکارهای بازارمحور برای نیازهای اجتماعی

بیش از یک دهه پیش، ژان-مارک بوریلو جایزه ملی شوالیه فرانسه را به مناسبت مشارکت‌‎های وی در جامعه فرانسه و به خاطر تاسیس Groupe SOS دریافت کرد. از آن زمان، ژان-مارک و تیم رهبری وی ساختارهای متعددی را در شرکت خود وارد کرده‌اند و ساختارهای جدیدی را نیز ایجاد کرده‌ اند.

در حال حاضر، این گروه شامل 330 واحد تجاری مجزا با 12 هزار کارمند است که خدمات مهمی از جمله مراکز درمان اعتیاد به مواد مخدر، خانه‌های بازنشستگی برای افراد کهنسال کم در آمد، ایجاد زنجیره‌ای از بیمارستان‌ ها در محله‌های فقیرنشین و اشتغال موقت به همراه آموزش برای حمایت بیکاران بلندمدت را ارائه می‌ دهد. تمامی این خدمات مبتنی بر برخورد با نیازهای اجتماعی، ارائه راهکارهای بازار محور و تمرکز بر نواحی محروم هستند.

این مدل‌ها و مدل‌های ارائه شده توسط تمامی برندگان سال 2016 نشان می‌دهد رشد اقتصادی و اجتماعی توسط مدل‌های کارآفرینی اجتماعی بازار محوری تولید می‌شود که مقررات مالی بازار را به همراه همدردی مورد نیاز برای ایجاد دنیایی عادلانه تر ترکیب می‌کنند.

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل