موفقیت تجارت الکترونیکی با مخاطبان آنلاین

 طی یک سال، درآمد این کسب‌وکارها از بستر موبایل‌ تا سه برابر رشد نشان داده و تقاضاهای کاربران در این حوزه تفاوت‌هایی به خود دیده است. علت بخشی از این تغییرات، پیشرفت‌های تکنولوژی و بخش دیگر سهولت استفاده بوده است. انفجار میزان فروش از طریق ابزارهای موبایل، نتیجه‌ی این تغییرات است. اما چرا در میان کسب‌وکارهای آنلاین، تجارت الکترونیکی باید برای توفیق بیشتر به موبایل روی بیاورد؟

با نفوذ ابزارهای همراه -مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها– اقبال کاربران به استفاده از این ابزارها بیشتر شده است. در این میان لازم است کسب‌وکارهایی که در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی فعال هستند، مخاطبان‌شان را در بستر جدید نیز جذب کنند.   ‌

 این خواست خریداران است

 تامین و حمل‌ونقل چیزهایی هستند که کاربران از همه‌ی شرکت‌هایی که خدماتی را به‌صورت آنلاین ارایه می‌کنند، انتظار دارند. آن‌ها دیگر علاقه‌ی کمتری به مراجعه‌ی حضوری به فروشگاه‌ها و حتی کامپیوتر شخصی‌شان دارند. کاربران می‌خواهند توانایی خرید هر چیزی را در هر لحظه داشته باشند. در اولین قدم، شما باید در کوتاه‌ترین زمان نسخه‌ی موبایلی سایت خود را راه‌اندازی کنید. اغلب شرکت‌ها در کنار نسخه‌ی موبایلی، نسبت به توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل برای مخاطبان خود هم اقدام می‌کنند.

زمان و سرعت

 کاربران از خرید آنلاین «سرعت» را انتظار دارند. مدیریت این مولفه می‌تواند برای یک کسب‌وکار آنلاین چالشی جدی باشد و این چالش برای شرکت‌های کوچک، جدی‌تر است. چراکه اغلب آن‌ها باید خدمات یا سفارشات را توسط یک یا دو کارمند به مشتری برسانند؛ این در حالی است که هر لحظه خریدهای تازه‌ای توسط سایر مشتریان در حال ثبت است.

mobile

 برای محاسبه‌ی تاخیرها، احتمالا شما باید خدمات موبایلی خود را به یک بستر مدیریت ارسال‌ها متصل کنید. این مساله کمک می‌کند خریدها همزمان با ثبت، به‌درستی پردازش و برای ارسال آماده شوند. بدین ترتیب خدمت‌رسانی به‌موقع و موثر برای چنین کسب‌وکارهایی امکان‌پذیر خواهد شد.

مساله‌ی مهمی به اسم SEO

 بخش مهمی از ترافیک سایت‌های مبتنی بر تجارت الکترونیکی از سمت گوگل سرازیر می‌شود. به همین دلیل توجه به SEO (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا Search Engine Optimization) ضرورت دارد.

 با توجه به این نکته، ارایه‌ی خدمات روی نسخه‌ی موبایلی چالش‌های خاص خود را دارد. برای مثال گوگل سایت‌هایی را که به‌صورت واکنش‌گرا (Responsive) طراحی نشوند را جریمه کرده و آن‌ها را کمتر در نتایج اصلی نمایش می‌دهد. به عنوان اولین قدم، بهتر است تلاش کنید بر روی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو بر اساس موقعیت مکانی متمرکز شوید. دلیل تاکید بر این مساله این است که اگر در جست‌وجوها، در نتایج منطقه‌ای دیده نشوید، قطعا ضرر بیشتری خواهید کرد.

 با آگاهی از این نکته بد نیست بدانید -همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد- خوشبختانه گوگل نتایج جست‌وجو روی موبایل را بر روی کسب‌وکارهای منطقه‌ای متمرکز کرده است. پس اگر در حال حاضر نسخه‌ی موبایلی سایت شما مشغول به کار است، یک قدم جلوتر از سایر رقبا هستید. اما لازم است به منظور بهبود رتبه در نتایج جست‌وجو، تلاش‌های بیشتری برای تعیین استراتژی جهت بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو انجام دهید.

پیش از ارایه‌ی خدمات روی موبایل در نظر گرفتن چه مواردی ضروری است؟

 ارایه‌ی نسخه‌ی موبایلی از سایت تنها تغییر ضروری برای نجات کسب‌وکار شما از نقطه‌نظر جذب کاربران بیشتر نیست. دقت کنید که باید به مدیریت کسب‌وکار خود نیز بیاندیشید. اگر تجارتی کوچک دارید، احتمال اینکه فرد یا افرادی را برای بررسی لحظه‌به‌لحظه‌ی اتفاقات داشته باشید، کم است.  برای مثال آیا شما می‌توانید همزمان با دریافت سفارشات به موجودی انبار دقت کنید؟ نیاز به مراجعه‌ی حضوری برای آگاهی از موجودی، چندان کاربردی نخواهد بود. شما باید بتوانید در هر لحظه میزان فروش و موجودی هر کالا را از طریق موبایل خود تحت نظر داشته باشید.

 امکان مشاهده خریدهای جدید و کنترل همه‌چیز از ضروریات کار است. همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد، مشتریان این انتظار را از کسب‌وکارهای آنلاین دارند. ارتباط مطلوب با مشتریان و توجه به درخواست‌های آن‌ها، نیاز به دقت بالا و مدیریت قوی دارد.  اما بخش جذاب، ایجاد یک سیستم ارتباطی مناسب بین بخش ارسال مرسولات و بخش فروش است که هزینه‌ی زیادی را متوجه کسب‌وکارتان نکند. این مساله به‌شدت بر افزایش سود نهایی موثر است.  بهبود کیفیت و سرعت مدیریت با کمک ابزارهای ارتباط بین دپارتمان‌های مختلف، منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت می‌شود و این کلید افزایش درآمد برای یک کسب‌وکار آنلاین است.

 همان‌طور که اشاره شد، توجه به موبایل نه‌تنها منجر به مدیریت بهتر و آسان‌تر تجارت الکترونیکی و افزایش درآمد برای کسب‌وکارهای آنلاین می‌شود، بلکه کار انتخاب و سفارش محصولات را برای خریداران نیز ساده می‌کند.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا