نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش مستقیم باتلاق ها در بالا رفتن آمار مالاریا

دکتر ایرج خسرونیا در گفت و گو با سیناپرس با اشاره به روز جهانی مالاریا افزود: از بین بردن این آب های راکد و با رعایت بهداشت در این مناطق، می توان در ریشه کن کردن این پشه های موذی ناقل بیماری مالاریا قدم برداشت.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا، بیماری خطرناکی است که می تواند انسان را به کام مرگ بکشاند و تنها راه مهار این بیماری، رعایت بهداشت است.

وی عنوان کرد: بیماری مالاریا از نیش پشه «آنوفل» به انسان منتقل می شود. این پشه در مناطق گرمسیری و در برکه ها، باتلاق ها و به طور کلی در میان آب های راکد رشد می کند. حال اگر بهداشت در این مکان ها به طور کامل رعایت شود، از رشد و تکثیر این حشرات موذی، جلوگیری شده و در نتیجه از بروز بیماری مالاریا پیشگیری می شود.

به گفته خسرونیا، متاسفانه آمار جدیدی از میزان بروز بیماری مالاریا در کشور در دست نیست، اما لازم به یادآوری است که در برخی مناطق شرقی کشور، این بیماری همچنان دیده می شود.

وی ادامه داد: رفت و آمدهایی که در شرق کشور و در مرزهای پاکستان و افغانستان اتفاق می افتد، در شیوع بیماری مالاریا نقش مهمی دارد. بهتر است این رفت و آمدها به طرز کارآمدتری نظارت و کنترل شود تا بهتر بتوان از رشد و تکثیر پشه ناقل مالاریا جلوگیری کرد.

خسرونیا با بیان اینکه بیماری مالاریا هیچ واکسنی ندارد، تاکید کرد: داروهای قدیمی همچنان برای از بین بردن این بیماری برای افراد مبتلا مفید است. البته لازم است افراد مبتلا به این بیماری، داروهای تجویزشده توسط پزشک را به طور کامل مصرف کنند، اما متاسفانه برخی افراد به محض اینکه علایم بیماری مالاریا کنترل می شود و کمی احساس بهبودی می کنند، خودسرانه مصرف داروها را قطع می کنند.

وی یادآور شد: قطع خودسرانه مصرف داروهای مالاریا بسیار خطرناک است. به دنبال این مساله، فرد ممکن است پس از مدتی دچار تب و لرز شدید چند روزه، بی اشتهایی، کم خونی، ضعف و بی حالی شود و حتی گاهی این بیماری به مرگ بیمار منجر می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: بیماری مالاریا تنها از طریق نیش پشه «آنوفل» وارد بدن انسان می شود. بنابراین این بیماری از طریق غذا، هوا یا دست دادن هرگز منتقل نمی شود.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل