نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تخريب سالانه يكهزار هكتار اراضي زراعي كشور

محمدجواد سروش روز شنبه در همايش نكوداشت روز زمين پاك در يك مجتمع داروسازي در كاشان اظهاركرد: امروزه بشر با پديده ناميموني به نام تخريب محيط زيست مواجه است، زمين بيمار و رنجور است و تمام منابع ما، آب و خاك و زمين و جنگل در حال نابودي است.
وي با تاكيد بر عزم همگاني براي نجات زمين و منابع طبيعي از آسيب و تهديدها افزود: اگر به فكر زمين نباشيم حتما آسيب و مصيبت هاي زيادي در انتظار فرزندانمان خواهد بود و اين تلنگري براي بشر است زيرا بشر به دست خودش مرگ خود را رقم مي زند. 
سروش تاكيد كرد: سالانه بيش از 7.3 ميليون هكتار جنگل در دنيا در حال نابودي است در حاليكه هرهكتار جنگل اكسيژن ده نفر را تامين مي كند و كشور ما نيز به دليل بي برنامگي از سال 42 تاكنون30 درصد از جنگل هايش از بين رفته است. 
وي با اشاره به تهديد زمين توسط گازهاي گلخانه اي و منوكسيدكربن تصريح كرد: منبع طبيعي ديگري كه به شدت در معرض بحران است آب بويژه آب آشاميدني است و منابع زيرزميني آب تجديد ناپذير ما مصرف شده و تا سال 2050 قسمت اعظمي از كشور ايران به لحاظ بي آبي غيرقابل سكونت خواهد شد.
سروش افزود: پسماند يا زايده طبيعي توسعه اجتماعي و مصرف گرايي نيز معضل ديگري است كه نخستين قدم در مديريت آن كاهش پسماند است، پسماند مي تواند منبع ثروت و بازيافتش منبعي براي توسعه پايدار باشد.
وي با اشاره به توليد 48 هزار تن پسماند عادي به صورت روزانه در كشور گفت: در دنيا بيش از 70 درصد پسماند بازيافت مي شود در حاليكه اين رقم در ايران 20 درصد است. 
مدير كل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: محل جمع آوري زباله و پسماند نيز مهم است، هرتن زباله 500 ليتر شيرابه دارد و هر ليتر شيرابه چهار هزار ليتر آب را آلوده مي كند و ميزان زباله موجود در ايران 16 ميليون مترمكعب آب را مي تواند آلوده كند.
سروش گفت: تنها هفت درصد زباله هاي كشور در مبدا تفكيك شده و 93 درصد همراه با فلزات سنگين و مواد پرخطر بوده و 16 ميليون تن زباله غيرقابل مصرف سالانه در كشور توليد مي شود.
سروش مصرف سالانه 400 هزار تن كاغذ در كشور را نيز بحراني ديگر برشمرد و گفت: براي توليد يك تن كاغذ 17 اصله درخت برابر با سه تن درخت از بين مي رود و اگر 25 درصد در مصرف كاغذ صرفه جويي كنيم يا بازيافت 25 درصد كاغذ برابر با حفظ و نگهداري يك ميليون و 700 هزار اصله درخت است.
وي گفت: صرفه جويي يك كيسه پلاستيك در هفته مي تواند به صرفه جويي 10 هزار تن پلاستيك در سال منتهي شود. 
به گزارش ايرنا , پاكسازي محيط زيست توسط حاضران در همايش از برنامه هاي جانبي همايش نكوداشت روز زمين پاك در اين مجتمع داروسازي بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل