نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امضای تفاهمنامه بيمه جامع پلنگ ايراني

اين تفاهمنامه ميان فرهاد دبيري معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست، هومان لياقتي مديرعامل صندوق ملي محيط زيست و مجيد صفدري مديرعامل شركت «بيمه ما» به امضا رسيد.
فرهاد دبيري معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در مراسم امضا اين تفاهمنامه گفت: پلنگ گونه اي ارزشمند است كه در وضعيت چندان مناسبي قرار ندارد.
وي افزود: شايد شرايط پلنگ به اندازه يوزپلنگ جاي نگراني نداشته باشد چون دامنه زيستگاه پلنگ از يوز بيشتر است و شب ها به شكار مي رود از اين رو تا حدودي وضعيت بهتري نسبت به يوزپلنگ دارد.
وي گفت: خسارات ناشي از پلنگ يعني در واقع خساراتي كه پلنگ به اشخاص و دامداران وارد مي كند و آسيبي كه دامداران به پلنگ وارد مي كنند ما را بر آن داشت تا اين گونه ارزشمند تحت حمايت بيمه اي قرار دهيم.
دبيري گفت: بيمه كردن خرس سياه آسيايي در آينده نزديك نيز از ديگر برنامه هاي سازمان حفاظت محيط زيست است. زيرا در نظر داريم با مشاركت جوامع محلي شرايط كلي حفاظت از گونه ها را بر زيستگاه ها ارتقا دهيم.
همچنين مجيد صفدري مديرعامل بيمه ما در اين مراسم گفت: شركت سهامي بيمه ما متعلق به بانك ملت و صندوق بازنشستگي وزارت نفت است كه در راستاي عمل به مسووليت هاي اجتماعي خود از سال 94 حفاظت از محيط زيست و همكاري با پروژه هاي مرتبط را جز برنامه هاي خود قرار داده است.
وي تاكيد كرد: ما نهايت تلاش خود را در راستاي حفاظت از محيط زيست از جمله كوه ها، جنگل ها، درياها و جانوران داريم كه سازمان محيط زيست و بيمه ما بعد از برگزاري جلسات متعدد به اين نتيجه رسيديم كه با ورود يك شركت بيمه گر فرهنگ حفاظت از محيط زيست را در كشور گسترش دهيم.
وي ادامه داد: در حمله پلنگ به دام روستائيان و دامداران خسارات زيادي را متحمل مي شوند كه سعي كرديم براي توسعه فرهنگ حفاظت از گونه هاي ارزشمند و حمايت از دامداران و روستائيان اين گونه ارزشمند را تحت حمايت بيمه قرار دهيم.
صفدري گفت: هدف ما اين است كه هم خسارات را جبران كنيم و هم فرهنگ به زمين گذاشتن تفنگ براي حمله به پلنگ را در ميان روستائيان اشاعه دهيم.
وي افزود: كارگروهي ميان سازمان حفاظت محيط زيست و بيمه ما تشكيل شده است كه در صورت رسيدن گزارش مبني بر تلفات پلنگ صحت و سقم آن مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي گفت: هر كدام از حيواناتي كه ممكن است دچار حادثه شوند مبلغ مشخصي به عنوان خسارت در نظر گرفته شده است و به ازاي هر يك قلاده پلنگ تلف شده 65 ميليون تومان بيمه پرداخت مي شود.
هدف كلي امضاي اين تفاهمنامه ارتقاي سطح كيفي حفاظت از زيرگونه در معرض خطر انقراض پلنگ ايراني در گستره وسيع پراكنش آن در كشور از طريق ساماندهي و جبران خسارات وارد شده به اشخاص ثالث و كنترل تعارضات و كاهش تلفات ناشي از فعاليت هاي انتقام جويانه افراد و بهبود شرايط حفاظتي در مناطق حادثه خيز همگام با اطلاع رساني و ترويج فرهنگ حفاظتي است.
به گزارش ايرنا، موضوع تفاهمنامه در سه بخش بيمه پلنگ ايراني، بيمه خسارات جاني و مالي وارد به اشخاص ثالث در اثر حمله پلنگ و يا گرگ و اطلاع رساني با رويكرد حفاظتي و در راستاي آموزش و توانمندسازي و روابط عمومي امور رسانه در برنامه ملي عملياتي حفاظت و مديريت پلنگ ايراني تهيه شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل