نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ورود کمتر از 9دهم درصد ادبیات فارسی به حوزه وب

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، امروز صبح در نشست مطبوعاتی دومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی که در خبرگزاری ایسنا برگزار شد، گفت: دانشگاه علم و فرهنگ یکی از بزرگترین دانشگاه های غیر دولتی و وابسته به جهاد دانشگاهی است و به امید خدا طی چند سال آینده به عنوان یکی از دانشگاه‌های نسل سوم(کارآفرین) مطرح خواهد شد؛ این دانشگاه هم اکنون متناسب با نیازهای جامعه حرکت می کند. این دانشگاه پرورش نیرو دارد و فارغ التحصیلانی شاغل تحویل جامعه می دهد.

وی افزود: هم اکنون این دانشگاه به سمت رفع نیازهای جامعه گام بر می دارد. یکی از برنامه های ما برگزاری همایش های ملی متناسب با نیاز جامعه است. ما تاکنون موفق به برگزاری چند دوره همایش ملی و بین المللی شده ایم. یکی از این همایش ها کنفرانس وب پژوهی است. سال گذشته نخستین کنفرانس آن در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. استقبال خوب از این کنفرانس باعث شد همکاران ما در دانشکده فنی و مهندسی پیگیر برگزاری دومین کنفرانس وب پزوهی باشند.

وی به اهمیت برپایی چنین کنفرانسی اشاره کرد و گفت: امروزه بحث وب با وجود اینکه کاربردی است اما توسعه آن و نیازهای مختلف به این مقوله ایجاب می کند تا نگاه پژوهشی و دقیقی به این مساله داشته باشیم. تنوع نیازها، چگونگی استفاده از وب و اعلام نیاز دستگاه های مختلف کشور در بخش های فرهنگی، اجتماعی و…. باعث شد تا ما بر مبنای پایه ریزی علمی و دقیق این مقوله را در دستور کار خودمان قرار دهیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون  نگاه پژوهشی پیرامون وب در منطقه کمتر دیده شده است. یکی از دستاوردهای مهم ما در سال گذشته ارایه ایده های جدید پیرامون این مساله بود. اغلب این ایده ها در غالب سخنرانی مطرح و مورد توجه دستگاه های ذی ربط قرار گرفتند. 

رییس دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: ویژگی بین رشته ای بودن وب و ارتباط آن با رشته های مختلف علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ و رسانه و… انجام کار پژوهشی را سخت تر می کند اما نشان از گستردگی این علم دارد.

وی بیان کرد: ما در دانشگاه علم و فرهنگ به دنبال گسترش علوم میان رشته ای مانند رشته تجارت الکترونیک در سطح فوق لیسانس( متناسب با نیاز حقوق تجارت الکترونیک)، اوقات فراغت، گردشگری و… هستیم. وب پژوهی نیز یکی از علوم میان رشته ای است که دوستان ما در دانشگاه سعی می کنند به این زمینه بیشتر توجه کنند.

دکتر ایمانی یادآور شد: یکی دیگر از نیازهای مطرح شده در حوزه وب پژوهی ورود بیشتر ادبیات فارسی به وب است. هم اکنون بر مبنای آمار سازمان فناوری اطلاعات کشور کمتر از 9 دهم درصد ادبیات فارسی به حوزه وب ورود پیدا کرده است. این آمار خوب نیست. قطعا برای گسترش و توسعه این کار نیاز به پایه ریزی های علمی و دقیق داریم. یکی از برنامه های کنفرانس پرداختن به این موضوع است.

وی ادامه داد: از آنجایی که وب موضوع میان رشته ای است ارگان ها و سازمان های مختلفی همانند وزرات فرهنگ و ارشاد، بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه علامه طباطبایی، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و…. برای برگزاری این کنفرانس از ما حمایت کرده اند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل