نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابزار اندازه گیری حفاری چاه های نفت ساخته شد

حسین آفریده، مجری طرح (ابزار اندازه گیری در حین حفاری چاه های نفت ) مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با مهر گفت: ما در این شرکت دانش بنیان موفق شدیم دستگاهی را برای شرکت های حفاری طراحی کنیم و بسازیم.

وی افزود: دستگاه انداره گیری دقیق در حین حفاری با استفاده از روش های data fusion و سنسورهای شتاب سنج و مغناطیس سنج زوایای مورد نیاز برای هدایت مته حفاری به کار می رود.

آفریده خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط سخت کاری از جمله شوک های بسیار بالا و نیز حرارت  اعماق زمین طراحی اینگونه دستگاهها ضروری است.

وی عنوان کرد: همچنین از آنجایی که حفاری چاه های نفت از حساسیت بالایی برخوردارند، استفاده از ابزاری که به صورت دقیق بتواند عملکرد حفاری را انجام دهد مهم به شمار می رود.

عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه در این ابزار، نرم افزار و سخت افزار ویژه ای به کار برده شده است،گفت: در قسمت نرم افزار که باید تمهیداتی مانند کالیبراسیون حرارتی و فیلترهای متعدد جهت جلوگیری از نویز، اغتشاشات و نیز ضربه اندیشیده شود تا بتواند به شکل موفقیت آمیزی روی پروسسور دستگاه حفاری پیاده سازی شود، به خوبی در ابزار اندازه گیری حین حفاری که تولید کرده ایم مدنظر قرار گرفته شده است.

به گفته وی، همچنین در قسمت سخت افزار این ابزار، سختی کار حفاری چاه نفت نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ابزار اندازه گیری در حین حفاری، از ابزارهای پرکاربرد برای شرکت های حفاری از جمله شرکت ملی حفاری نفت ایران محسوب می شود.

آفریده گفت: این ابزارها، اطلاعات مورد نیاز برای هدایت مته حفاری را در اختیار کارشناسان حفاری قرار می دهند تا عملیات حفاری که موفقیت آمیز بودن آن بسیار نیازمند عملکرد صحیح این دستگاه است به صورت صحیح انجام گیرد.

وی با زابیان اینکه اکنون این ابزار تجاری سازی شده است، گفت: متقاضیان این ابزار شرکت های حفاری و اکتشافات هستند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل