نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

احداث 400 مخزن ذخیره آب برای آمادگی در برابر زلزله تهران

شهر تهران به دلیل قرار گرفتن در جوار چندین گسل مهم، با خطر وقوع زلزله مواجه است. وقوع چنین پدیده ای در تهران به دلیل تراکم زیاد جمعیت و آسیب پذیری بالای این شهر، بسیار چالش برانگیز خواهد بود. بنابراین می بایست دستگاه های مختلف، تمهیدات مناسبی برای مدیریت بحران در زمان وقوع زلزله احتمالی بیندیشند.

یکی از مهم ترین مسایلی که پس از وقوع یک زلزله آن هم در شهری به وسعت تهران، نقش حیاتی دارد، دسترسی به آب شرب سالم است. چراکه یک زلزله ویرانگر می تواند به شبکه های انتقال و توزیع آب، آسیب وارد کرده و مانع از تامین آب شرب شهروندان شود.       

محمد پرورش؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: شرکت آب و فاضلاب تهران طرحی در دست اقدام دارد که مخازنی در 400 نقطه این شهر احداث کند تا اگر زلزله ای اتفاق افتاد، آب برای استفاده مردم ذخیره شده باشد. تاکنون زمانی در حدود 2.5 سال به مطالعات این طرح اختصاص یافته و هم در بحث مقاوم سازی، هم نقطه یابی و هم حفظ کیفیت آب در موقع وقوع حادثه، اقداماتی صورت گرفته است.  

وی افزود: در حال حاضر این طرح تهیه شده و امیدواریم بتوانیم با همکاری شهرداری و شورای شهر تهران در نقاطی که شناسایی کردیم، آن را اجرا کنیم. چنانچه اعتبار لازم تامین شود، به ترتیب اولویت این طرح را در نقاط مختلف تهران عملیاتی خواهیم کرد. البته ممکن است نتوانیم در یکسال این پروژه را اجرا کنیم اما قطعا در یک برنامه زمانی مشخص، این کار انجام خواهد شد.

پرورش در ادامه تصریح کرد: این طرح از اهمیت بسیار زیادی برای تهران برخوردار است چراکه در صورت وقوع حادثه ای چون زلزله، یکی از مشکلات اساسی در چند روز اول، تامین آب شرب شهروندان است که بتوانیم آن را پایدار کنیم.

اگر بنا باشد که همه فکر کنند آب هست و به صورت بی رویه آن را مصرف کنند، شبکه ها جوابگوی این مصرف نخواهد بود. بنابراین می بایست در تیر و مرداد، صرفه جویی لازم را داشته باشیم که خدای نکرده دچار کم فشاری آب نشویم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به کیفیت آب ذخیره شده در این مخازن، خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح، ایجاد ذخیره ای از آب است که در هنگام حادثه، آبی باکیفیت برای شرب همشهریان در اختیار ما قرار دهد. حال ممکن است مکانیسم کار بدین صورت باشد که همیشه آب از این مخازن در گذر است تا روزی که جریان آب قطع گردد. البته باید توجه کرد که این آب تنها برای مصرف شرب در 2-3 روز اول بعد از وقوع زلزله در نظر گرفته شده و قرار نیست به مصارف دیگر برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بارندگی های خوب فروردین ماه، آیا نگرانی در زمینه تامین آب تابستان از بین رفته است؟ اظهار کرد: الحمدالله بارندگی ها در فروردین امسال خوب بوده است اما در تابستان به دلیل افزایش دما، با پیک مصرف مواجه هستیم. بنابراین باید پیک زدایی انجام دهیم. یعنی اگر بنا باشد که همه فکر کنند آب هست و به صورت بی رویه آن را مصرف کنند، شبکه ها جوابگوی این مصرف نخواهد بود. بنابراین می بایست در تیر و مرداد، صرفه جویی لازم را داشته باشیم که خدای نکرده دچار کم فشاری آب نشویم.

 

گزارش: سید احمد طبایی 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل