شرکت های دانش بنیان، نجات‌بخش اقتصاد ایران هستند

در دنیای امروز، دستیابی به رشد اقتصادی و توسعه مولد با تکیه صرف بر منابع و مواد اولیه بسیار دشوار است، چراکه از یک سو، جهان از دوران صنعتی گذر کرده و در روزگار فراصنعتی به سر می برد و در این شرایط، روش های سنتی تولید چندان جوابگو نیست. از سوی دیگر به دلیل کاهش چشمگیر منابع طبیعی و تقاضای بالای جهانی برای بهره مندی از مواد خام اولیه، هزینه بهره برداری از آن بالا رفته است که این موضوع سبب کاهش سود خالص تولید مبتنی بر مواد اولیه می شود.

اما چاره کار در چیست؟ اگر به تجربه کشورهای پیشرفته و ثروتمند دنیا توجه کنیم، این کشورها همگام با عصر فراصنعتی پیش آمده اند و اقتصاد خود را به جای مواد اولیه، بر دانش و فناوری پایه گذاری کرده اند. اینچنین است که قیمت یگ گوشی تلفن همراه معادل قیمت ده ها بشکه نفت خام است. چراکه ارزش افزوده کالاهای فناورانه ای چون گوشی تلفن همراه با مواد اولیه ناچیزی که در آن صرف شده، به مراتب بیش از ارزش افزوده استخراج و تولید نفت خام آن هم با صرف سرمایه گذاری سنگین است.

کشور ما نیز برای آنکه اقتصادی پویا و شکوفا داشته باشد، می بایست به سمت تبدیل علم به ثروت حرکت کند و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که اقتصادی دانش بنیان شکل بگیرد. اقتصادی که موتور محرکه اش، شرکت های دانش بنیان و منابع آن هم، دانش انباشته در مراکز علمی و دانشگاهی است.

احمد توکلی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: شرکت های دانش بنیان به دلیل اینکه نوآوری را تقویت می کنند، می توانند تابع تولید را به سمت بالا منتقل نمایند. به عبارت دیگر این شرکت ها می توانند بهره وری را افزایش دهند و افزایش بهره وری راه نجات اقتصاد ایران است.

وی افزود: ما اگر بخواهیم با افزایش سرمایه گذاری مالی یا فیزیکی یا انسانی به رشد دست یابیم که اصطلاحا به آن، رشد گستره ای می گویند، با مشکل مواجه خواهیم شد چون تامین هریک از اینها مشکل است. اما ما نیروی انسانی کافی در اختیار داریم. اگر میدان را باز بگذاریم که اینها کار نو انجام دهند و بدون انجام سرمایه گذاری جدید فیزیکی یا مالی، سطح فناوری را ارتقا دهند، تابع تولید به سمت بالا جهش خواهد کرد. در نتیجه ما بدون آنکه سرمایه جدیدی آورده باشیم، با اتکا به نوآوری خواهیم توانست تولید را افزایش دهیم. این تنها  راه نجات ما است. چون ما نه سرمایه کافی در اختیار داریم و نه تجهیزات فنی به راحتی در اختیارمان گذاشته می شود.

توکلی در پاسخ به این پرسش که شرکت های دانش بنیان با وجود نوپا بودن و بنیه مالی ضعیف، چقدر می توانند در اقتصاد ما تاثیرگذار باشند؟ اظهار کرد: خیلی تاثیرگذارند. اگر به داستان شیر و خرگوش در مثنوی مولوی توجه کنید، خرگوش می گوید من می خواهم شیر را از پا دربیاورم. بقیه حیوانات با تعجب می پرسند تو فسقلی چطور می خواهی شیر را نابود کنی؟ و او می گوید گاهی یک فکر بزرگ در یک مغز کوچک قرار می گیرد و همه را نجات می دهد. در نتیجه کوچک بودن شرکت ها مهم نیست.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا نباید به سمت دانش بنیان کردن بنگاه های بزرگ اقتصادی حرکت کنیم؟ تصریح کرد: بله باید حرکت کنیم اما این بنگاه ها برای دستیابی به این هدف باید آنقدر فروش داشته باشند که سرمایه گذاری کنند و با تحقیقات، کار خود را پیش ببرند. لذا به بازار فروش بزرگ نیاز دارند. الان که در حال رکود هستیم، چنانچه از شرکت های کوچک شروع کنیم، راحت تر پیش خواهیم رفت.

وی در پایان تاکید کرد: دولت می بایست از شرکت های دانش بنیان حمایت کند تا توان رقابت با بنگاه های بزرگ اقتصادی را داشته باشند و از عرصه خارج نشوند.       

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا