نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

كاهش احتمال مرگ ناشي از سرطان با داروي ديابت

 ديابت به علت ناتواني بدن در توليد يا مصرف انسولين بوجود مي ‏آيد. انسولين هورموني است كه توسط سلول هاي بتا در لوزالمعده توليد مي شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظيم ترين منبع انرژي بدن است. 
براساس گزارس انجمن ديابت آمريكا، بيش از 29 ميليون نفر در آمريكا به ديابت نوع 2 مبتلا هستند. مطالعات نشان مي دهد افزايش مزمن قند خون، احتمال ابتلا به سرطان هاي كبد، پانكراس و آندومتر را دو برابر افزايش مي دهد. 
رايج ترين داروي ديابت، متفورمين نام دارد. مطالعات اخير با بررسي داده هاي حدود 146 هزار زن يائسه بين سنين 50 تا 79 سال نشان مي دهد اين دارو احتمال ابتلا به سرطان را در زنان يائسه كاهش مي دهد. بنابراين شانس ابتلا به سرطان در اين زنان مشابه زناني است كه ديابت ندارند.
سازمان جهاني بهداشت در گزارشي اعلام كرد كه در سال 2008 ميلادي، حدود 347 ميليون نفر در سراسر جهان به ديابت مبتلا بودند و اين آمار روز به روز به ويژه در كشورهاي كم درآمد و با درآمد متوسط در حال افزايش است. در سال 2012 ميلادي، ديابت عامل مستقيم 1.5 ميليون مرگ گزارش شد كه 80 درصد اين آمار مربوط به كشورهاي كم درآمد و با درآمد متوسط بود. سازمان جهاني بهداشت در گزارشي اعلام كرده است كه ديابت هفتمين عامل مرگ در سال 2030 خواهد بود. 
به گزارش ايرنا،نتايج اين تحقيقات در نشريه International Journal of Cancer منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل