نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقشه‌ صدای شهرها منتشر شد

بسیاری از شهروندان آلودگی صوتی شهری را آزار دهنده می‌دانند و این موضوع مسئله‌ای جدی است. تحقیقات نشان می‌ دهد آلودگی صوتی ناشی از ترافیک با بی‌خوابی، استرس، اختلالات یادگیری در میان کودکان و حملات قبلی مرتبط است.

با این حال به گفته دانشمندان دانشگاه شفیلد، صداهای خوشایندی در شهرها نیز وجود دارد که وجود آن‌ها به طور مثبت بر روی سلامتی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد.

طراحان شهری باید نه تنها در مورد به حداقل رساندن آلودگی صوتی بلکه باید به این موضوع فکر کنند که چگونه وجود صداهای مختلف خوشایند و ناخوشایند زندگی افراد را در شهرها شکل می‌‍ دهد.

در نقشه‌ های تهیه‌ شده، پارک‌ها آرامش‌بخش هستند (سبز) در حالی که جاده‌های اصلی احساس هرج و مرج را ایجاد می‌ کنند و به رنگ قرمز نشان داده شده‌اند. نواحی آبی رنگ نیز نواحی متراکم شهری هستند.

با این حال، طراحان نخست به دانستن این موضوع نیاز دارند که چه بخش‌های مختلف صداهای شهری چگونه به نظر می‌ رسند. بنابراین محققان نقشه‌هایی از چندین شهر جهان از جمله نیویورک، واشنگتن، لندن و بارسلونا ارائه داده‌ اند که طیف کامل صداهای شهری را به نمایش می‌گذارند.

دانشمندان برای خلق این نقشه‌ها مقادیر زیادی داده را از رسانه‌ های اجتماعی تحلیل کردند و اطلاعاتی را درباره صداهای احاطه‌کننده استخراج کردند. آن‌ها نخست آنچه را که "دیکشنری اصوات" نامیده می‌ شود ایجاد کردند و فهرستی از تمامی صداها از صدای پرندگان گرفته تا سرفه را ایجاد کردند که ممکن است فردی در یک شهر بشنود.

محققان این صداها را به شش گروه تقسیم کردند: صدای طبیعت (مانند صدای توفان یا خش خش برگ‌ها)، صدای موسیقی (صدای گیتار یا رادیو)، صداهای داخل ساختمان‌ها (صدای کاغذ)، صدای حمل و نقل (صدای بالگردها و خودروها)، صداهای مکانیکی (زنگ هشدار) و صداهای انسانی (صدای نوزاد یا صدای پا).

دانشمندان سپس به دنبال این صداها در رسانه‌های اجتماعی بودند و این کار را با ترکیب‌ کردن میلیون‌ها عکس تگ‌ شده انجام دادند بنابراین از تگ صدای موجود در خیابان خاص یک شهر نقشه برداری کردند. در نهایت آن‌ها از این داده‌ها برای ایجاد نقشه‌ های تعاملی از 12 شهر سراسر دنیا استفاده کردند.

 در نقشه نیویورک، پارک مرکزی این شهر و نواحی موجود در طول رودخانه‌ها دارای صداهای طبیعت سبز هستند اما اکثر خیابان‌های شهر نیویورک با رنگ آبی نشان داده شده‌ اند و این نشان می‌دهد که در آنجا صداهای انسانی زیادی وجود دارند. همچنین در طول رودخانه ای واقع در نیوجرسی، می‌توان صدای حمل و نقل بسیار بیشتری را مشاهده کرد.

در سان‌ فرانسیسکو در مقایسه با نیویورک، فضای سبز با اصوات طبیعی بیشتری وجود دارد. در شهر قدیمی مانند مادرید می‌ توان صدای مردم را بر روی نقشه مشاهده کرد و صدای موسیقی نیز غالب است. مرکز شهر مادرید به حدی فشرده است که زیاد نمی‌ توان در آن رانندگی کرد و صدای حمل و نقل کمی وجود دارد. همچنین نقشه‌هایی برای واشنگتن، میامی، سیاتل، لندن و رم ارائه شده‌اند.

دانشمندان از تگ‌ها برای تحلیل و جمع‌آوری هر نوع سرنخ درباره احساس مردم به هنگام پست گذاشتن در رسانه های اجتماعی استفاده کردند. نتایج آن‌ها نشان می‌ دهد خیابان‌های دارای صداهای موسیقی احساس لذت، غم را بیشتر ترغیب می‌کند در حالی که صداهای انسان‌ها مانند صدای قدم‌ ها و مکالمات تعجب و لذت را ترغیب می‌ کند. صداهای مکانیکی و ترافیک نیز بیشتر با ترس و عصبانیت مرتبط بودند در حالی که صدای داخل ساختمان‌ها بیشتر با اعتماد مرتبط بودند.

تیم علمی از داده‌های موجود برای نقشه‌ برداری از این موضوع استفاده کرد که چه نواحی شهری آرام، مهیج، نابسمان و تکراری بودند. در نقشه‌ های تهیه‌ شده، پارک‌ها آرامش‌بخش هستند (سبز) در حالی که جاده‌های اصلی احساس هرج و مرج را ایجاد می‌ کنند و به رنگ قرمز نشان داده شده‌اند. نواحی آبی رنگ نیز نواحی متراکم شهری هستند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل