نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وسعت جنگل‌های كشور در 40 سال گذشته 11 درصد كاهش یافته است

محمدرضا تابش روز چهارشنبه در كنفرانس ملی حفاظت محیط زیست با اشاره به این كه 6 برابر دنیا فرسایش خاك در كشور داریم، افزود:حفاظت محیط زیست با فقر اقتصادی و فرهنگی امكان‌پذیر نبوده و توسعه همه جانبه این حوزه باید با تغییر رفتار انسان‌ها صورت گیرد.وی در بخش دیگری از سخنانش به سایر مشكلات محیط زیست اشاره كرد و گفت: كاهش آب‌های تجدیدپذیر، عدم تفكیك زباله، عدم استفاده مناسب از نزولات جوی و تولید پسماند از مهم‌ترین مشكلات حوزه محیط زیست است كه اگر چاره‌جویی درست در این زمینه صورت نگیرد، با بحران‌های جدی در كشور مواجه خواهیم شد.

وی به میزان بارش نزولات جوی در كشور اشاره كرد و گفت: سالانه میزان بارش نزولات جوی 400 میلیارد مترمكعب است كه 300 میلیارد مترمكعب آن به دلیل تبخیر از دسترس خارج شده كه 90 درصد بقیه نیز با بهره‌وری پایین در حوزه كشاورزی مصرف می‌شود.
وی به عملكرد دولت و مجالس مختلف شورای اسلامی در زمینه حمایت از محیط زیست اشاره كرد و گفت: دولت‌ها و مجالس مختلف علیرغم زحمت‌های زیادی كه برای حمایت از محیط زیست كشیدند اما استمرار سیاست‌های محیط زیست در حوزه قانونگذاری و اجرا موثر و كارآمد عمل نكرده‌اند.
وی به آموزه‌های دینی و ملی در حوزه محیط زیست اشاره كرد و گفت: روحانیت باید توصیه‌های لازم را به مردم داشته باشند و فرهنگ‌سازی بر اساس آموزه‌های دینی و ملی صورت گیرد تا مردم رفتار خود را اصلاح كرده و خسارت كمتری به محیط زیست كشور وارد كنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه ششم توسعه اقتصادی اشاره كرد و گفت: در این برنامه با بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی سعی شده سمت‌گیری‌های مناسبی در حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی صورت گیرد.
وی به نقش جهاد دانشگاهی در حمایت از محیط زیست و رفع چالش‌های این حوزه اشاره كرد و گفت: این نهاد پرخیر و بركت منشاء تاثیرات فراوانی در حوزه‌های مختلف اعم از علم، فرهنگ، دانش و فناوری بوده و باید از توان این مجموعه در رفع چالش‌های محیط زیست و منابع طبیعی بهره‌ بیشتری برد.
وی با اشاره به اینكه حل بحران زیست محیطی به تغییر رفتار انسان‌ها بستگی دارد، اظهار كرد: با اتكا به متون ما در حوزه‌های علمی و ملی و با اتكا به فرهنگ می‌توانیم بر این مشكلات فائق آییم.
كنفرانس ملی حفاظت محیط زیست امروز چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان و صاحب نظران این حوزه، در مركز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل