نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از بین بردن لکه های نفتی در دریا توسط نانو سازه ها

تیمی از محققان دانشگاه فناوری کوئینزلند راه حل جدیدی را برای ساخت یک پاک کننده لکه های نفتی با قرار دادن نانوساختارهای نیمه هادی به طور مستقیم بر روی پارچه ، پیدا کرده اند. این پارچه آب را دفع و نفت را جذب می کند.

اعضای این تیم تحقیقاتی با یک پوشش مس،  پارچه را به یک ماده نیمه هادی تبدیل کرده و با اضافه کردن محلولی دیگر که باعث بوجود آمدن نانوساختارها در سطح پارچه می شود ، خواص جذب لکه های نفتی را ایجاد می کنند که کلید اصلی برای ارتقای خواص پارچه است. نانوساختارها مانند میله های کوچکی هستند که سطح پارچه را پوشش می دهند. آب فقط از روی آن ها جاری می شود اما این میله ها نفت را جذب کرده و در خود نگه می دارند.

 آنتونی او مولان ، مهندس شیمی دانشگاه فناوری کوئینزلند و از اعضای تیم تحقیقاتی فوق الذکر  در این رابطه اعلام کرد: ما محصول جدید را آزمایش  کرده و دریافتیم ساختار این نانو پارچه در  پاک کردن نفت خام، جدا سازی حلال های آلی ، روغن زیتون معمولی و روغن بادام زمینی از آب کاربردهای فراوانی دارد . وی در ادامه توضیحات خود افزود: ما در آزمایش های انجام شده با کمک این نانو سازه ، قادر به پاک کردن نفت خام از سطح آب شیرین و شور بوده ایم.

اگرچه در تئوری هر نوع پارچه می تواند برای این کار انتخاب شود، اما دانشمندان نایلون ویژه ای را به عنوان پارچه اصلی خود انتخاب کردند. این ماده  دارای بافتی از جنس نقره  است که باعث برجسته شدنش در مرحله دوم فرایند تولید لکه برهای نفتی شد. در مرحله بعد، پارچه در خمره ای قرار گرفت  که با استفاده از یک فرآیند به نام غوطه ور شدن در رسوب الکتروشیمیایی، با یک پوشش مسی پوشیده شد.

آنتونی او مولاین درباره این فرایند چنین توضیح می دهد: اعضای این تیم تحقیقاتی با یک پوشش مس،  پارچه را به یک ماده نیمه هادی تبدیل کرده و با اضافه کردن محلولی دیگر که باعث بوجود آمدن نانوساختارها در سطح پارچه می شود ، خواص جذب لکه های نفتی را ایجاد می کنند که کلید اصلی برای ارتقای خواص پارچه است. نانوساختارها مانند میله های کوچکی هستند که سطح پارچه را پوشش می دهند. آب فقط از روی آن ها جاری می شود اما این میله ها نفت را جذب کرده و در خود نگه می دارند.

او مولاین و همکارانش اعتقاد دارند که این جاذب می تواند برای انواع مختلفی ازپاکسازی ها استفاده شود. خاصیت تمیز شوندگی خودکار و کیفیت ضد باکتریایی موجود در این محصول می تواند  آن را به یک همه کاره تبدیل کند. هنگامی که این نانو سازه در معرض نور آفتاب قرار گیرد، نانوساختارهای نیمه هادی آن می توانند به شکستن مواد آلی مشغول شوند. او مولاین اضافه کرد: خاصیت ضد باکتری ناشی از حضور مس در محصول فوق می تواند برای کشتن میکرب ها و حشرات در حالی که در حال جدا کردن آب از مواد زائد صنعتی در آبراه ها است مفید بوده  یا با زدودن آلودگی آب در اجتماعات دور و فقیر که عموما یک موضوع در این بخش ها به شمار می رود؛ مورد استفاده قرار گیرد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی ChemPlusChem منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل