نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایست قلبی ورزشکاران چگونه روی می دهد؟

زمان به سرعت می گذرد و هر لحظه اوضاع وخیم تر می شود. مرگ ناگهانی ورزشکاران پدیده ای نگران کننده است که هر از گاهی در گوشه و کنار میادین ورزشی دیده می شود.

مهرداد اولادی بازیکن جوان (30) ساله تیم فوتبال ملوان بندر انزلی درحالی روز گذشته دار فنی را وداع گفت که به عنوان یک ورزشکار حرفه ای و با تجربه همچنان در کوران مسابقات و تمرینات تیمش حضور داشت. به گفته همراهانش همه چیز از چند ساعت قبل از مرگش آغاز شد. احساس درد در قفسه سینه و سپس ایست قلبی. تلاش نیروهای امدادی برای احیای وی مثمرثمر واقع نمی شود تا بار دیگر مرگ ناگهانی ورزشکاران این بار در ایران قربانی بگیرد. حالا این پرسش مطرح می شد که چه عواملی در ایست قلبی ورزشکاران تأثیرگذار است؟

مهرداد اولادی بازیکن جوان (30) ساله تیم فوتبال ملوان بندر انزلی درحالی روز گذشته دار فنی را وداع گفت که به عنوان یک ورزشکار حرفه ای و با تجربه همچنان در کوران مسابقات و تمرینات تیمش حضور داشت.

مرگ ناگهانی ورزشکاران بیشتر به دلیل ناراحتی های قلبی روی می دهد. به طور کلی مرگ ناگهانی در افراد زیر 35 سال که عمدتا به واسطه اختلال در عملکرد قلب بروز ناهنجاریهایی در این عضو مهم و حیاتی روی می دهد پدیده ای نادر محسوب می شود. وقوع چنین مرگی معمولا در زمانی است که ورزشکار در کوران یک مسابقه ورزشی قرار داشته و به بیان بهتر، شرایط بدنی اش در فرمی ایده آل قرار دارد.

درباره علت مرگ ناگهانی ورزشکاران می توان انگشت اتهام را در بسیای از موارد به اختلال در عملکرد قلب نشانه رفت به طوریکه آمارها نشان می دهد در دو سوم موارد، پای ناراحتی های قلبی در میان است. دلایل مختلفی نیز برای اختلال در عملکرد قلب وجود دارد که در کل به آن انقباض بی نظم بطنی گفته می شود.

اگر قرار باشد دلایل مختلف ایست قلبی در افراد جوان و به خصوص ورزشکاران را از یکدیگر تفکیک کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

Hypertrophic cardiomyopathy (HCM)

این عارضه نوعی بیماری است که در آن ماهیچه قلب به طرز غیرعادی و عحیبی ضخیم می شود که در نتیجه آن قلب کار سختی برای پمپاژ خون خواهد داشت. اگرچه این عارضه در اغلب موارد مرگی به همراه ندارد اما در بسیاری از می تواند یکی از عوامل تأثیرگذار و مرتبط با مرگ نگهانی ورزشکاران زیر 30 سال باشد. از این عارضه به عنوان مؤثرترین فاکتور مرتبط با ایست قلبی ورزشکاران یاد می شود. نکته تأسف بار این است که در بسیاری از موارد این عارضه بدون درمان به حال خود رها می شود.

اختلالات شریان کرونری

برخی افراد به طور مادرزادی دارای شریانهای خونی هستند که به طرز غیرطبیعی به یکدیگر متصل هستند. این شریانها در حین انجام حرکات ورزشی به یکدیگر فشرده شده و در نتیجه احتمال آن وجود دارد که انتقال خون به قلب را به درستی انجام ندهند.

سندروم Long QT

این عارضه نوعی اختلال مادرزادی در عملکرد قلب محسوب می شود که می تواند با ضربان سریع و نامنظم قلب همراه شود. در برخی موارد مشاهده شده که ضربان شدید و غیرعادی قلب به مرگ ورزشکار هم منجر می شود.

البته نباید از این نکته هم غافل شد که ساختار ناهنجار قلب که به طور مادرزادی بروز می کند نیز در بروز ناراحتی های قلبی مؤثر است.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

منابع: mayoclinic / ncbi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل