نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازگشت کپسول فضائی SJ-10 به زمین

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه ؛ کپسول فضائی SJ-10 که یک کاوشگر مطالعاتی به شمار می رود در ساعت 4 و سی دقیقه بعد از ظهر روز دوشنبه 18 آپریل برابر با سی ام فروردین بر اساس برنامه ریزی قبلی در منطقه سیزیوانگ کشور مغولستان به زمین فرود آمد.

کپسول فضائی SJ-10 پس از فرود به وسیله بالگرد های ویژه ای به آزمایشگاه آکادمی فناوری های فضائی چین (CAST) منتقل شد تا آزمایش ها و آنالیز های لازم روی آن انجام شود. شایان ذکر است این کپسول فضائی تنها پانزده دقیقه قبل از فرود روی زمین از کاوشگر حمل کننده خود در مدار جدا شده و به خوبی توانست در برابر ذوب شدن و دما و فشار ناشی از فرود ، مقاومت کند.

کپسول فضائی فوق پس از فرود به وسیله بالگرد های ویژه ای به آزمایشگاه آکادمی فناوری های فضائی چین (CAST) منتقل شد تا آزمایش ها و آنالیز های لازم روی آن انجام شود. شایان ذکر است این کپسول فضائی تنها پانزده دقیقه قبل از فرود روی زمین از کاوشگر حمل کننده خود در مدار جدا شده و به خوبی توانست در برابر ذوب شدن و دما و فشار ناشی از فرود ، مقاومت کند.

این کپسول بیست و چهارمین کپسول فضائی ساخته شده توسط چین به شمار می رود که توانست با موفقیت به زمین بازگردد. ماموریت کپسول SJ-10 به مدت دوازده روز به طول انجامیده و طی آن نوزده آزمایش مختلف در حوزه زیست شناسی انجام شد. به گفته کارشناسان ، مهمترین آزمایشی که در این ماموریت صورت گرفت ، عملیات لقاح موفقیت آمیز نطفه موش  در فضا بود که گام بزرگی در توسعه علوم زیست – فضائی محسوب می شود.هدف اصلی پژوهشگران از انجام این مطالعات ، بررسی شرایط باروری پستانداران در موقعیت خاص بی وزنی و وجود امواج کیهانی عنوان شده است.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل