نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لقاح موفقیت آمیز نطفه پستانداران در فضا

یکی از حوزه هایی که دانشمندان در سال های اخیر به طور ویژه ای به مطالعه و بررسی آن پرداخته اند ، بحث عملکرد زیستی بدن انسان و سایر موجودات زنده در محیط بدون جاذبه خارج از جو زمین است. در این میان بحث لقاح و تولید مثل جانداران در شرایط فوق دارای اهمیتی دو چندان بوده و به همین دلیل دانشمندان در تلاش هستند تا شرایط تولید مثل در فضا را بررسی کنند .

در این مطالعات بیش از 6 هزار نطفه موش که در ماهواره ای که با یک راکت ماهواره بر به مدار زمین اعزام شده بودند در فضا مورد بررسی قرار گرفته و عمل لقاح مصنوعی  روی آن ها انجام شد. به گفته پژوهشگران ؛ این عملیات ؛ نخستین عملیات مشابه در نوع خود است که بشر طی آن موفق به انجام لقاح نطفه پستانداران در فضا شده است.

به تازگی پژوهشگری به نام دوآن انکوی از محققان موسسه جانورشناسی آکادمی علوم چین ؛ سرپرستی پروژه ای را بر عهده گرفته است که هدف اصلی آن امکان پذیر کردن شرایط لقاح پستانداران در فضا بوده و مرکز این عملیات در شهر اولانکاب واقع در کشور مغولستان قرار دارد.

در این مطالعات بیش از 6 هزار نطفه موش که در ماهواره ای که با یک راکت ماهواره بر به مدار زمین اعزام شده بودند در فضا مورد بررسی قرار گرفته و عمل لقاح مصنوعی  روی آن ها انجام شد. به گفته پژوهشگران ؛ این عملیات ؛ نخستین عملیات مشابه در نوع خود است که بشر طی آن موفق به انجام لقاح نطفه پستانداران در فضا شده است. گفتنی است این عملیات با استفاده از امکانات و شرایط تدارک دیده شده در ماهواره تحقیقاتی چین که با نام SJ-10 شهرت دارد و در تاریخ ششم آپریل برابر با هجدهم فروردین ماه به مدار زمین اعزام شده بود ؛ انجام شد.

در اطلاعات دریافت شده از این عملیات مشخص شد که نطفه های مورد آزمایش قرار گرفته شده در مرحله blastocyst هستند که در آن تمایز سلول ها به طور قابل توجهی مشهود است.

منبع: news.xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل