نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خطرات بی‌توجهی به شکستگی اولیه استخوان

در این مطالعه اطلاعات مربوط به شکستگی استخوان  118،872 نفر مرد و زن بالای 80 سال، تا قبل از سال 2012 جمع‌آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان داد که از 5039 نفر بیمار که به شکستگی شدید استخوان و یا پوکی استخوان مبتلا شده بودند، 1919 نفر برای بار دوم این شرایط را تجربه کردند.

بر اساس یافته‌ها، خطر شکستگی شدید و پوکی استخوان برای بار دوم در این افراد، 4 درصد به ازای هر یک سال افزایش یافته بود و برای زنان 41 درصد بیشتر از مردان بود. شکستگی دوم معمولا با فاصله کمی از اولی – حدود یک سال بعد –  اتفاق افتاده و در بیشتر موارد، با وجود گذشت 10 سال خطر آن همچنان به قوت خود باقی بود.

بر اساس آمار به دست آمده، نیمی از افرادی که دچار شکستگی لگن شده و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، قبلا نیز شکستگی استخوان داشته‌اند. بیشتر این افراد بدون آنکه علت اصلی شکستگی آنها به درستی تشخیص داده شود، پس از آنکه درمان ساده‌ای برای شکستگی اول آنها ارائه شده، به منزل فرستاده شده‌اند. پژوهشگران برآورد کردند که 80 درصد از بیماران به این دلیل دچار پوکی استخوان می‌شوند که علت اصلی شکستگی اول آنها تشخیص داده نشده و بدون درمان مناسب رها شده‌اند.

 این نتایج نشان می‌دهد در صورتی که تشخیص علت اصلی شکستگی استخوان بیماران برای اولین بار به طور مناسب انجام شده و درمان دارویی آنها بلافاصله آغاز شود، احتمال خطر شکستگی دوم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

منبع: medicalxpress

ترجمه: زهرا جعفری رودپشت

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل