نیمی از کاربران تلگرام، ایرانی هستند

بر اساس برخی آمارها، نزدیک به نیمی از کاربران تلگرام، ایرانی هستند. اما این گزاره تا چه حد صحیح است؟

      ‌     ‌

chartبیایید ببینیم کاربران ایرانی در میان کاربران جهانی تلگرام چه جایگاهی دارند. از آخرین گزارش خود شرکت تلگرام شروع می‌کنیم. این شرکت در ۴ اسفند ۹۴ گزارشی را منتشر کرد. در این گزارش مشخص شد که این سرویس پیام‌رسان اجتماعی، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. بهمن‌ماه ۹۴ سایت گاردین به این نکته اشاره کرده بود که ۲۰ درصد از کاربران فعال ماهانه‌ی تلگرام ایرانی هستند. اگر این دو آمار را در نظر بگیریم، به عدد ۲۰ میلیون کاربر ایرانی می‌رسیم. واضح است که در دو ماه گذشته حتما این آمار دست‌خوش تغییر شده.

‌     

حالا به سراغ سایت الکسا می‌رویم. الکسا که زیرمجموعه‌ای از شرکت آمازون است، اطلاعاتی را درباره‌ی میزان کاربران و ترافیک دامین‌های اینترنتی در اختیار قرار می‌دهد. با جست‌وجوی نام دامین Telegram.org که دامین اصلی سرویس پیام‌رسانی تلگرام است، به اطلاعات جالبی برخورد می‌کنیم. ۴۵٫۷ درصد از ترافیک روی این دامین به کاربران ایرانی اختصاص دارد.

alexa

با بررسی دامین telegram.me که برای پیوستن به گروه‌ها و کانال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به اعداد عجیب‌تری برخورد می‌کنیم. حدود ۸۰ درصد ترافیک این دامین به ایرانی‌ها اختصاص دارد. آیا این اعداد کافیست برای این‌که بگوییم نیمی از کاربران تلگرام ایرانی هستند؟ احتمالا خیر. دقت روش الکسا در محاسبه‌ی آمار و همچنین نقش دامین سرور در تعامل کاربران با سرویس تلگرام از جمله موضوعاتی هستند که در فرضیه‌ی ما خلل وارد می‌کنند.

کاربران ایرانی از اپلیکیشن پیام‌رسانی تلگرام استقبال زیادی کرده‌اند. دلایل زیادی برای این موضوع می‌توان برشمرد: برخی از امنیت و سرعت بالای آن می‌گویند و برخی هم به مسدود بودن رقبای این اپلیکیشن در ایران اشاره می‌کنند. یک چیز روشن است و آن این است که تلگرام به هر دلیلی که در ایران محبوب شده باشد، از لحاظ فنی هم لیاقت چنین توجهی را دارد. وجود قابلیت‌هایی مثل کانال، ابزارهایی مثل بات‌ها و همچنین یکپارچگی کامل با سایر پلتفرم‌ها و از همه مهم‌تر سادگی پیاده‌سازی این قابلیت‌ها، تلگرام را به سرویس قدرتمند و محبوبی تبدیل کرده است.

آمارها تا حد زیادی نقش ایرانی‌ها در پویا نگه داشتن تلگرام را نشان می‌دهند. تمرکز ایرانی‌ها روی دو اپلیکیشن اجتماعی تلگرام و اینستاگرام و همچنین گستردگی دسترسی به اینترنت همراه در کشور، از دلایل بخت بلند تلگرام در این سرزمین است. شما چه فکر می‌کنید؟ علت محبوبیت تلگرام در ایران چیست؟

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا