نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جلوگيري از بيماري هاي چشمي مادرزادي با ژن درماني

دكترعليرضا لاشيئي افزود: فاز مطالعاتي ژن درماني در حال حاضر در كشور روي بيماري هاي شبكيه مانند دستروفي شبكيه آغاز شده كه اين روش در كنار استفاده از سلول بنيادي در كنترل برخي بيماري هاي چشمي با موفقيت همراه بوده است.
وي ادامه داد: برخي بيماري هاي چشمي از بدو تولد، نوزاد را دچار عارضه مي كند و برخي ديگر به دليل وجود زمينه ژنتيكي، فرد را در بزرگسالي گرفتار مي كند كه در تلاشيم با بكارگيري روش هاي مختلف ژن درماني از بروز اين بيماري ها در افراد جلوگيري كنيم.
لاشيئي با اشاره به اينكه موضوع ژن درماني سال ها است كه در محافل علمي دنيا مطرح بوده است، خاطر نشان كرد: اخيرا متخصصان كشورمان به ويژه در بيمارستان فارابي مطالعاتي را در اين حوزه آغاز كرده اند كه قرار است، دستاوردهاي آن در بيست و دومين سمينار ساليانه فارابي به متخصصان مختلف ارايه شود.
عضو كميته علمي بيست و دومين سمينار ساليانه فارابي يادآور شد: ژن درماني داراي روش هاي مختلفي در زمينه نحوه انتخاب و انتقال ژن ها و كاربرد آنها در درمان بيماري هاي مختلف به ويژه بيماري هاي چشمي است.
وي گفت: امروزه ژن درماني با كمك ويروس هاي مختلف، نانوتكنولوژي و جريان الكتريكي در حال انجام است كه تركيب اين شيوه با روش سلول درماني و تاثير متقابل اين دو حوزه در يكديگر، افق هاي روشني را پيش روي هر دو رشته قرار داده است.
لاشيئي با تاكيد بر اينكه هنوز در مرحله تجربه هستيم و هنوز به مرحله استفاده باليني گسترده از اين روش نرسيده ايم، اظهار كرد: هرچند هنوز در ابتداي راه هستيم، اما افق ها در اين زمينه روشن و اميدبخش است به گونه اي كه پيش بيني مي شود طي 2 تا سه سال آينده و از طريق توسعه تكنولوژي هاي بومي بتوانيم، درمان را روي بيماران آغاز كنيم.
عضو كميته علمي بيست و دومين سمينار ساليانه فارابي افزود: از آنجا كه بسياري از بيماري هاي سيستميك مانند ديابت، فشار خون و دژنراسيون ناحيه ماكولا زمينه ارثي دارند كه سال ها پس از تولد در فرد بروز مي يابند، در صورت تشخيص اين قبيل بيماري ها از دوران جنيني و هدايت ژن ها مي توان با جايگزيني صحيح اسيدهاي آمينه ژن ها به كنترل بيماري كمك كرد.
به گزارش ایرنا از بيمارستان فارابي، بيست و دومين سمينار ساليانه فارابي با هدف ارايه تازه هاي چشم پزشكي 8 تا 10 ارديبهشت ماه امسال در هتل المپيك تهران برگزار مي شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل