نسل جدید سوخت های سلولی در راه است

به گفته مدیر بخش آزمایشگاه طراحی سیستم های سوختی در دانشگاه آلبرتا، تکنولوژی بهره برداری از این سیستم انرژی هم اکنون در اختیار است ولی نیاز به زمان بیشتری هست تا این سیستم سوخت جدید بتواند از لحاظ قیمت جایگزین سوخت های معمول شود.

تکنولوژی سلول های سوخت هیدروژنی می تواند در کاهش انتشار گاز کربن در جو کره زمین تاثیر بسیار بزرگی داشته باشد. حمل و نقل هر گونه وسایل نقلیه، بیش از 30 درصد از سهم کل انرژی های مصرف شده در کانادا را به خود اختصاص می دهد که تقریبا تمام آنها به دلیل استفاده از سوخت فسیلی منجر به آزاد شدن کربن می شوند.

سکانل گالارت ، محقق دانشگاه آلبرتا خاطر نشان کرد که ما در بحث حمل و نقل به اندازه کافی از تولید کربن دور نشده ایم و به همین منظور باید به دنبال راهی باشیم تا جایگزینی برای خودرو های با سیستم موتور احتراق داخلی پیدا کنیم که سلول های سوختی یکی از آن تکنولوژی هایی است که ظرفیت این جایگزینی را دارد.

دو شرکت بزرگ خودرو سازی مرسدس بنز و فورد در مدلسازی کامپیوتری پشتیبان طرح سکانل گالارت هستند و این دو شرکت خودروساز، خودرو های با سوخت هیدروژنی خود را در مقیاس کوچک تولید کرده اند و قرار است در 2 یا 3 سال آینده با افزایش جایگاه های سوخت هیدروژنی، خودرو های با مقیاس های بزرگتر برای بازار فروش عرضه کنند.

چالش اصلی این طرح هزینه سلول های سوختی است و به همین دلیل سکانل گالارت بر روی راهی برای کاهش پلاتنیوم استفاده شده در این سلول ها کار می کند. عنصر پلاتنیوم از عنصر های بسیار نادر و گران قیمت است که در به عنوان کاتالیزگر در قطعات الکترونیکی کاربرد دارد. یکی از مزیت های طرح سکانل گالارت، استفاده از تکنولوژی سلول های سوختی در خودرو های با سوخت هیدرژنی است.

این محقق امیدوار است با کاهش هزینه سلول های سوختی و رشد خودرو های سوخت پاک هیدروژنی، از آزاد سازی بیشتر گاز های گل خانه ای جلوگیری کند.