پيلهاي سوختي الكلي به دليل بازدهي بالا در تبديل انرژي، دماي واكنش پايين و توانايي در توليد حجم وسيعي از انرژي، يكي از انتخابهاي جالب توجه به عنوان منبع انرژي در صنايع حملونقل به شمار ميروند.
در بين انواع مختلف پيلهاي سوختي الكلي، پيلهاي سوختي اتانولي و متانولي به دليل دسترسي آسان، سادگي واكنش و حملونقل و نگهداري ساده سوخت مصرفي، بسيار مورد توجه واقع شده اند. همچنين در پيلهاي سوختي از فلز گران بهاي پلاتين به عنوان الكترود استفاده ميشود كه موجب افزايش هزينه توليد اين نوع پيلها شده است.
حسين رستمي مال خليفه پژوهشگر دانشگاه مازندران در خصوص اهداف اين طرح پژوهشي گفت: با توجه به منابع محدود فلز گرانبهاي پلاتين و افزايش روزافزون استفاده از آن در صنايع مختلف، رشد و تجاريسازي پيلهاي سوختي با مشكل مواجه شده است.
وي با بيان اينكه تحقيقات بسياري روي اصلاح كاتاليست هاي تسريعكننده (واكنش اكسيداسيون الكلها) به منظور بهبود عملكرد پيلهاي سوختي صورت گرفته است، افزود: در اين طرح، يك روش ساده و ارزان به منظور افزايش كارايي كاتاليست تجاري پلاتين-كربن ارائه شده است.
اين محقق از كاهش هزينه توليد پيل سوختي در راستاي كمك به تجاريسازي آنها و افزايش پايداري و فعاليت كاتاليستي پلاتين-كربن به عنوان مزاياي اصلي استفاده از اين محصول ياد كرد.
اين طرح پژوهشي حاصل تلاشهاي پروفسور عباسعلي رستمي و دكتر عبدالله عمراني از اعضاي هيأت علمي دانشگاه مازندران و حسين رستمي مال خليفه دانشجوي دكتراي اين دانشگاه است كه نتايج آن در نشريه Electrochimica Acta به چاپ رسيده است.