نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گسترش ارتباط دانشگاه‌های "محقق اردبیلی" و"خاور نزدیک قبرس"

 محمد نریمانی در کنگره «عرفان از دیدگاه حافظ شیرازی و یونس امره» در دانشگاه خاور نزدیک قبرس با بیان اینکه دنیای امروز که ما در آن زندگی می‌کنیم و روند رو به رشد این ارتباطات جهانی، دانشگاه‌های موجود در منطقه را ملزم به ارتباط علمی و آکادمیک با همدیگر نموده است، گفت: وجود اعتقادات دینی و فرهنگی مشترک زمینه مشارکت را برای ما آسان‌تر نموده است و در این راستا برگزاری کنگره‌ای تحت عنوان «عرفان در کلام حافظ و یونس امره» نشانگر خلاقیت برگزارکنندگان این کنگره وزین است.

وی با بیان اینکه یکی از علومی که در دامن فرهنگ اسلامی رشد یافته و تکامل پیدا کرده عرفان است، افزود: عرفان به عنوان یک دستگاه علمی و فرهنگی دارای دو بخش عملی و نظری است، بخش عملی عرفان، روابط انسان با خودش و با جهان و با خدا را بیان می‌کند و وظایف خود در قبال آنها را توضیح می‌دهد.

نریمانی با بیان اینکه عرفان در بخش عملی مثل اخلاق بوده و یک علم عملی است، تصریح کرد: این بخش از عرفان علم سیر و سلوک است و این بخش است که توضیح می‌دهد که سالک برای اینکه به قله منبع انسانیت، یعنی توحید برسد از کجا باید آغاز کند و چه منازل و مراحلی را باید طی کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه بخش عملی عرفان با اخلاق تفاوت‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: از نظر عارف روح بشر مانند یک گیاه و یک کودک است و کمالش در رشد و نموی است که طبق نظام مخصوص باید صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در اخلاق صرفاً سخن از یک سلسله فضایل است، از قبیل راستی، درستی، عدالت، عفت، احسان، انصاف و ایثار که روح باید به آن مزین و متجلی گردد.

نریمانی با بیان اینکه بخش دوم عرفان، عرفان نظری است که درباره خدا، جهان و انسان بحث می‌کند، تصریح کرد: در این بخش عرفان مانند فلسفه است و می‌خواهد هستی را تفسیر کند، اما تفاوت عرفان نظری با فلسفه در این است که فلسفه در استدلال خود تنها به مبادی و اصول عقلی تکیه می‌کند و عرفان مبادی و اصول به اصطلاح کشفی را مایه استدلال قرار می‌دهد و آنگاه آنها را به زبان عقلی بیان می‌کند.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: در شعر فارسی دیوان عرفانی زیاد است، اما از همه معروف‌تر و شاخص تر دو دیوان حافظ و مثنوی مطرح هستند و دیوان حافظ از قدیم‌الایام یک دیوان عرفانی است و حافظ از ابزار شعر استفاده کرده، مقامات سیر و سلوک را نشان می‌دهد، شعری که نقش کاتارسیس را ایفا می‌کند، پالایشگاهی که مس وجود انسان را تبدیل به طلا می‌کند و می‌تواند رذایل اخلاقی را از روح و روان انسان بزداید و فضائل اخلاقی را در وجود او نهادینه سازد.

نریمانی تاکید کرد: در این کنگره علاوه بر بعد علمی مناسب در مرزهای رشته و تخصص، با یادآوری مفاهیم عالی انسانی و عرفانی و جستجوی آنها در اشعار بزرگان، بهانه‌ای برای بازنگری در خویشتن خویش است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی اظهارامیدواری کرد: برگزاری این کنگره شروع خوبی برای گسترش کمی و کیفی ارتباط بین دو دانشگاه باشد و در سال‌های آینده بتوانیم کنگره‌های علمی مشترک دیگری برگزار، پروژه‌های پژوهشی روی موضوعات و مسائل مشترک انجام داده و در چاپ مجلات علمی پژوهشی و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و تبادل دانشجو و استاد همکاری داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، در حاشیه این کنگره با توجه به هماهنگی های قبلی، تفاهم نامه همکاری دو دانشگاه محقق اردبیلی و کایرنیای قبرس به امضای طرفین رسید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل